“Ik wil het goede leven niet opofferen voor mijn uiterlijk”

Arsenal-zangeres en visagiste Leonie Gysel tekende samen met modeontwerpster Nathalie Vleeschouwer een ‘rock-’n-roll bubble collectie’. De timing van deze samenwerking is perfect. Dit jaar viert Nathalie de 25ste verjaardag van haar label en Arsenal zijn vijftienjarig bestaan met een concertreeks in de Ancienne Belgique. In stijl, want Arsenal fans zagen Leonie intussen al in enkele van haar creaties stralen op het podium. Tussen de uitverkochte zalen en drukke agenda door trok Metro Leonie en Nathalie aan de mouw voor een dubbelinterview. 

Hoe hebben jullie elkaar gevonden?



Nathalie: «We hebben elkaar ongeveer twaalf jaar geleden professioneel leren kennen. Ik had een visagiste nodig voor een fotoshoot. Meestal gebeurt zo’n shoot op een fijne locatie in het buitenland. Je bent dan meteen drie dagen intensief samen en je leert elkaar vrij snel goed kennen. Met de jaren kregen we een soort vertrouwensband. Dat is werken, maar het is ook samen iets delen.»

Wie heeft het initiatief genomen voor deze collectie?

MW013_interview-nlLeonie: «Ik heb het aan Nathalie gevraagd. Ik ben best wel trots op onze uitverkocht concertreeks in de AB. Maar dat zou nooit gelukt zijn zonder de mensen in de coulissen. Nathalie staat helemaal bovenaan op dat lijstje. Ik mocht van haar altijd dragen wat ik wilde. Er was daarbij nooit een druk om dat te verkondigen op instagram of sociale media. Dat gebeurde gewoon. En daarom dacht ik plots: nu we zoveel aandacht hebben, wil ik dat delen. En daarom hebben we samen deze collectie gemaakt.»

Nathalie: «We zijn niet alleen professioneel bevriend, maar ook privé omdat we elkaar goed aanvoelen. Er groeide met de jaren enorm veel respect. We weten dat we op mekaar kunnen rekenen. Iets samen met Leonie doen, gaat vanzelf.»

Ging het ook vanzelf om deze collectie te lanceren?

Leonie: «Ik heb dat onderschat omdat ik me niet bewust was van wat daar allemaal bij komt kijken. Je denkt dat te weten, maar in feite weet je niets. Eén neepje kan een enorm effect hebben op de rest van een kleed. Ook de keuze van de stof is belangrijk. Vergelijk het met muziek. Mensen onderschatten hoeveel werk er achter één nummer schuilgaat. Ze downloaden gratis, maar beseffen niet hoeveel tijd, moeite en geld er in wordt geïnvesteerd.»

Is het ontworpen als podiumkleding?

Leonie: «Ik moet het kunnen aandoen. Maar het is geen podiumkledij.»

Nathalie: «Wanneer ik Leonie soms op het podium zag staan, vond ik het jammer dat ik niets specialer had gemaakt omdat ze zo beweeglijk is. Daarom was het zo interessant om echt te vertrekken vanuit het idee van Leonie.»

Leonie: «Ik ben vooral vanuit een verhaal vertrokken en niet alleen vanuit goesting. Ik heb me gebaseerd op het feit dat er zoveel mensen achter de schermen werken die nooit de bloemen ontvangen. Het zijn mensen die heel sober zijn en zoveel te bieden hebben. Daarom wilde ik een kleedje maken dat er op het eerste gezicht heel eenvoudig uitziet, maar als je de moeite doet om dichter te komen, ontdek je kleine details. Mensen zoals ik hebben een X-factor, maar dat wil niet zeggen dat ik meer te bieden heb dan de mensen naast het podium. Wij krijgen de bloemen omdat we die ‘je ne sais quoi’ hebben, maar daarnaast heb je zoveel andere mensen. De persoon met de volgspot is even belangrijk. Daarom had ik zin om hen in mijn kleren te verwerken met behulp van quotes aan de binnenkant zoals ‘How little we need to be happy’. Het enige dat ik wil is dat mensen opnieuw naar elkaar komen. ‘We all like each other on facebook’, maar als je in dezelfde ruimte zit, zeggen ze amper een goeiedag. Ik heb daar last mee.»

Heb je zelf een Facebookaccount?

Leonie: «Ik heb een sinds december een professioeel Facebookaccount, maar geen persoonlijk.»

Waarom heb je gekozen voor een zwarte collectie?

Leonie: «Ik vind dat elke vrouw recht heeft op een zwart kleedje. Ik draag heel graag zwart. Je kunt dat combineren met alles, met baskets of een hakje. Het is een gemakkelijke kleur.»

Nathalie: «Er is een kleedje met korte mouwen, heel sober en ook de stof is heel interessant, maar als je beter kijkt dan zie je de open rug. Ook de stof is anders dan het lijkt. Ik noem dat ‘the velvet touch’, het ziet er zijdeachtig uit, maar het is viscose.»

Draag je enkel creaties van Nathalie?

Leonie: «Nathalie is er altijd bij, maar ik probeer ook te combineren met andere stuks om mezelf zoveel mogelijk vrijheid te geven.»

En je steunt echt de Belgische mode?

Leonie: «Ik ken door mijn werk als visagiste en styliste ook vaak de mensen achter een kledingstuk. Als ik iets kan betekenen door extra exposure dan ga ik dat doen. Zo heb ik samengewerkt met Marcel de Bruxelles, Noë, Just In Case, Fragile, Elisa Lee en schoenen van Thiron.»

Je draagt graag hoge hakken?

Leonie: «Absoluut, dat geeft toch meer allure. Maar ik durf mijn schoenen geregeld uit te smijten tijdens het optreden. Dat voelt toch natuurlijker.»

Nathalie: «Leonie is niet fake, ze is oprecht. En zo ben ik ook. Dat is ook het type vrouw dat onze kleren draagt. Vrouwen die niet alleen maar toegevingen doen om in een kleed te kunnen.»

Leonie: «Oh, nee daar doe ik niet aan mee.»

Is dat een gevoelig punt Leonie?

Leonie: «Ik heb geen last van complexen. Ik weet dat ik een volle vrouw ben en vormen heb. Maar als ik dat niet zou willen zijn, zou ik daar iets aan doen. Oké, er kunnen een paar kilo’s af. Dat is goed voor je gezondheid. Maar het is geen must voor mij om er uit te zien als een mannequin. Ik zeg niet dat ik vol wil zijn, maar het stoort me niet.»

Nathalie: «Ik wil het goede leven ook niet opofferen voor het uiterlijk. Dat heb ik er niet voor over. Ik denk dat we levensgenieters zijn. Daar horen mooie kleren bij, maar ook af en toe een glaasje. Ik zal gezond eten om energiek te zijn, maar niet om mager te zijn. Ik wil mooi zijn in die kleren, maar ik vind niet dat mijn lichaam moet afgestemd worden op de kleren. De kleren moeten afgestemd worden op mijn lichaam.»

Samen zijn jullie sterk om dit te tonen?

Nathalie: «We hebben er van genoten om dat samen te brengen absoluut. Dat versterkt. Vroeger maakte ik mijn collecties helemaal alleen. Daarna kwamen er assistentes bij. Dat is leren delen, je geheim boekje opendoen. Wat ik nu met Leonie gedaan heb, vond ik heel fijn en ik sta er voor open om dat in de toekomst meer te doen. Het moet wel echt zijn en ik moet me goed voelen bij die persoon.»

Leonie: «Het moet gewoon klikken om samen iets te doen.»

Je bent ook gepassioneerd door make-up Leonie.

Leonie: «Absoluut, als we daarover beginnen, hebben we we wel meer tijd nodig (lacht)»

Heb je een gouden make-uptip voor deze zomer?

Leonie: «Het is zomer, gun je huid een beetje vakantie. Foundation en zon is niet echt een goede combinatie. Doe een laagje mascara en lipgloss op.»

En misschien ook kledingadvies, Nathalie?

Nathalie: «Zorg dat je je vrij voelt in je kleding, dat je kan bewegen. Of om Yves Saint Laurent te citeren. ‘Over the years I have learned that what is important in a dress is the woman who is wearing it’.»

Op 30 en 31 mei sta je opnieuw op het podium van de AB. Zijn er nog tickets?

Leonie: «Ik vrees er voor. Alles is uitverkocht. Ik heb mijn ticket al. (lacht)»

Door Arne Rombouts

Wie zijn Leonie en Nathalie?

In 1990 richtte Nathalie Vleeschouwer ‘Fragile’ op. Na twintig jaar startte ze een label onder haar eigen naam. Haar handelsmerk is een perfecte combinatie van sensualiteit, draagbaarheid en comfort. De ideale match voor haar vriendin en creatieve duizendpoot Leonie Gysel. Met haar onvergetelijke performences drukt ze haar exotische en sensuele stempel op de succesformatie Arsenal. Na vijftien jaar nog steeds een van de paradepaardjes in de Belgische muziekwereld en ver daarbuiten.