Pacman is vandaag 35 jaar geworden en deze tien feiten kende je nog niet

Op 22 mei 1980 verscheen Pacman voor het eerst in de arcadehallen. Vandaag, vijfendertig jaar later, is het gele mannetje dat de spookjes achtervolgd, uitgegroeid tot een icoon in de gamewereld dat zich moeiteloos kan meten met Donkey Kong, Tetris, Doom, Super Mario en andere topklassiekers. Reden genoeg om tien feiten op een rij te zetten over het spel die jij waarschijnlijk nog niet kent.

1. Gebaseerd op de eetlust van vrouwen



Tohru Iwatani, het genie dat Pacman bedacht, wilde aanvankelijk een spel creëren dat vrouwen naar de arcadehallen zou lokken. Aanvankelijk dat hij iets te doen met mode en winkelen maar toen hij zag dat zijn toenmalige vriendin ook enorm hield van eten, moest hij denken aan vrouwen die cake en andere desserten lekken vinden.

Uiteindelijk besloot Iwatani om Pacman te maken zoals we het kennen: een happend mannetje dat kleine puntjes opeet.

2. Pacman geïnspireerd op pizza

8lyxo3lakn1a_wd640

Iwatani wist niet meteen hoe hij het spel eruit zou laten zien. Op een dag ging hij lunchen in een Amerikaanse pizzatent. Toen de Japanner één spie had opgegeten zag hij daar het personage dat hij zocht.

3. Puckman werd Pacman

Oorspronkelijk werd het spel wereldwijd uitgebracht onder de naam Puckman wat gebaseerd was op de Japanse naam Pakkuman. Uiteindelijk koos Iwatani ervoor om het spel Pacman te noemen. Dat deed hij uit angst dat sommige mensen de naam Puckman zouden verbasteren tot Fuckman, iets wat hij absoluut wilde vermijden.

4. Schattige spookjes

zxoxgdiaqmzm_wd640

Pacman moest schattig zijn en dus werd er gekozen voor gekleurde spookjes als tegenstander. Aangezien het spel bedoeld was voor vrouwen, dacht Iwatani dat aliens zijn doelgroep niet zouden aanspreken.

5. Spookjes lopen niet willekeurig

Hoewel het lijkt alsof de spookjes allemaal de taak hebben om de speler te pakken, is dat niet het geval. Elk spookje heeft zijn eigen taak. Zo achtervolgt het rode spookje je het hele spel, terwijl het roze steeds tweeëndertig pixels voor de mond van Pacman aanwezig moet zijn, het oranje beweegt onafhankelijk van al de rest en het blauwe probeert zich steeds te positioneren op een vaste plek. Wie dus het algoritme achter de bewegingen van elk spookje kan uitrekenen, zou in theorie het spel nooit mogen verliezen.

6. Stervend vuurwerk

Wanneer de speler toch gepakt wordt door een spookje, sterft Pacman. Dan klapt zijn mond helemaal open tot er niets meer van over is waarna er een boeketje vuurwerk verschijnt. Iwatani wilde het sterven ook draaglijk maken en koos voor een einde geïnspireerd op siervuurwerk dat in de lucht omlaag dwarrelt.

7. Pacman is een filmster

In de jaren ’80 was het spel zo populair dat er een geanimeerde serie over Pacman werd gemaakt. Daarmee werd Pacman het allereerste spel waarop een animatieserie werd geïnspireerd. Er verschenen in totaal twee seizoenen van Pacman.

8. Ms. Pacman

kosx6q5ajxl2_wd640

In 1981 verscheen de vrouwelijke versie van Pacman ten tonele. In de nieuwe versie werd het ontwerp van de levels volledig vernieuwd waardoor Ms. Pacman uitgroeide tot de meest verkochte Amerikaanse arcadekast.

9. Recordbreker

Speciaal voor het 35-jarige jubileum van Pacman en als promotionele stunt voor de film Pixels werd deze week het Guinness World Record ‘Grootste menselijke afbeelding van Pacman’ gezet. 351 mensen deden mee aan de recordpoging.

10. De naakte cijfers

Van 1981 tot 1987 werden er in totaal 293.822 arcadekasten met Pacman in arcadehallen geplaatst. Een groep van acht mensen deed er uiteindelijk 15 maanden over om het spel uit te spelen. Volgens de uitgever van het spel, Namco Bandai, werd het spel al 10 miljard keer gespeeld waardoor het uitgroeide tot het meest succesvolle arcadegame aller tijden volgens Guinness World Record.