Waarom je vaak te veel koopt in IKEA

IKEA, bijna iedereen heeft hier al wel eens iets gekocht, de meeste mensen hebben hier al meer gekocht dan ze eigenlijk nodig hadden. Je weg zoeken door de badkamers, woonkamers, slaapkamers en het magazijn kan een helse taak zijn. Maar dat is net de bedoeling.

Ze willen niet alleen dat je dingen koopt, maar ook dat je dingen koopt die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En die IKEA-techniek werkt.



Je begint in de showroom die eigenlijk een virtuele catalogus is waar je je weg door moet banen om tot aan het magazijn te geraken. De meeste dingen kan je niet direct in je winkeltas steken, dat kan later pas. Dat zorgt er volgens de Londense professor en IKEA-expert Alan Penn voor dat je ernaar uitkijkt dat je ergens komt waar je iets kan kopen.

Alleen moet je vaak heel de winkel doorlopen voor je iets kan kopen, je moet voorbij elk product lopen, tenzij je een binnenweg neemt. Maar je bent overgeleverd aan de genade van IKEA, de winkel bepaalt waar je naartoe gaat. Als je dan uiteindelijk op de plaats komt waar je iets kan meenemen ben je sneller geneigd om het in je mandje te gooien, anders moet je later misschien weer op zoek naar waar het lag.

IKEA 1

Wanneer je thuis komt met al die dingen die je dacht nodig te hebben blijkt vaak dat je ze helemaal niet nodig hebt. En dat zorgt voor een slecht gevoel, een slecht gevoel dat je kan oplossen door weer dingen te gaan kopen. Bovendien was dat boekenrek dat je net kocht toch te goedkoop om te laten liggen en lekker handig om die extra dingen op te leggen.

Hoe ga je tegen het systeem in? Met deze vier tips:

1. Maak een lijstje van wat je nodig hebt en hou je eraan

2. Winkel niet als je je slecht voelt

3. Gebruik cash, en geen bankkaarten

4. Gebruik de binnenwegen