Dit Brits bedrijf tovert koffie om naar meubels

Koffie is hip, en dat is het al een tijdje. Liefhebbers van de bettere koffieboon, spits u oren, want nu is er een nieuwe trend in koffieland. Koffiegruis recyclen is ‘the next big thing’ en Adam Fairweather is een van de trendsetters. 

De Britse designer en recyclingexpert speelde al een tijdje met het idee om koffieprut te hergebruiken tot nieuwe materialen. Al tien jaar om exact te zijn, op het moment dat Starbucks massaal zijn deuren opende in Groot-Brittannië. “We zijn koffie beginnen drinken om een pauze te nemen. Meer zelfs, het heeft de stempel van luxeproduct gekregen”, vertelt Fairweather in een interview met The Guardian. “Ik vind het zo interessant dat we zoveel waarde hechten aan koffie, maar er amper gebruik van maken.” Zo gebruiken we doorgaans maar 18% tot 22% van de koffiebonen als we een kop koffie zetten.



Toch is het gruis van een bakje troost volgens Fairweather niet het grootste probleem. “Er bestaan al verschillende organisaties die biologisch voedsel recycleren. Mijn doel is om nieuwe materialen te creëren en mensen te inspireren. Ik wil anderen enthousiast maken over duurzaamheid en ecologie.”

Om die reden richtte Fairweather Greencup op.  De dienst levert Fairtrede koffie aan deur bij bedrijven, kantoren en restaurants in Groot-Brittannië. In ruil wordt het koffiegruis verzameld. Daaruit groeide zijn laatste project: Re-Worked, een bedrijfje dat investeert in groene technologie en ontwerpen. Zo maakt Google gebruik van de diensten van Greencup en heeft de gigant een heleboel meubels aangekocht die voor 60% uit gebruikt koffieprut bestaat.

Verder werkt de recyclingexpert ook samen met juwelierster Rosalie McMillan. Zij ontwerpt gouden en zilveren juwelen, gemengd met ecologisch materiaal. Om de cirkel helemaal compleet te maken, werkt hij ook samen met Sanremo, een bedrijf dat koffiemachines maakt die zelf uit 70% koffiegruis bestaan.

coffee-206142_640