Genegeerd stoplicht legt drukste spoorverbinding lam

Eén trein heeft gisteren de hele ochtendspits grondig verstoord. Op de Brusselse noord-zuidverbinding – de drukste van het hele land – negeerde een machinist het rode licht, met urenlange vertragingen tot gevolg.

Hoe kan zoiets gebeuren?



Omstreeks 8.15u negeerde de trein vanuit Aalst in Brussel-Noord een stoplicht. Door het automatische remsysteem kwam het voertuig onmiddellijk tot stilstand. Waarom de machinist door het rood reed, is onduidelijk. «Dat wordt nog volop onderzocht», reageerde NMBS-woordvoerder Bart Crols. Volgens Infrabel negeerden vorig jaar 66 treinen een rood sein.

Welke gevolgen had het incident?

In volle ochtendspits op maandagmorgen was plots nog maar de helft van de capaciteit beschikbaar, op de drukste plaats van het hele Belgische spoornet. Volgens de geijkte procedure was het wachten tot de machinist kon worden vervangen door een collega. «Door een ongelukkig toeval kwam de trein tot stilstand op een heel slechte plaats. Zo waren drie van de zes sporen plots zo’n veertig minuten onbruikbaar», verklaart Frédéric Petit van Infrabel. Bovendien was er eerder op de ochtend al een technisch probleem geweest. «Op die manier kregen we een bijzonder zware opeenstapeling van vertragingen. Die bedroegen gemiddeld een half uur en liepen in sommige gevallen op tot een uur. Andere treinen werden gedeeltelijk of volledig afgeschaft.» De NMBS wacht het onderzoek af om te bepalen wat de gevolgen zijn voor de betrokken machinist.

Wanneer verliep alles weer normaal?

Volgens Infrabel hielden de problemen aan tot ongeveer 13u. Tot zo lang werden gedupeerde reizigers opgevangen met informatie, zowel op de treinen als in de stations. (ma)