Nederlanders kunnen noodsituatie melden via app

Een Nederlandse organisatie van eerste hulpverleners, Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst, heeft een app geïntroduceerd waarop melding kan worden gemaakt van een noodsituatie.

Wanneer er in Nederland een noodsituatie optreedt, is het vanaf vandaag niet meer nodig om het noodnummer 112 te bellen. Nederlanders kunnen via een simpele registratie op de SOS ALARM app details van de gebeurtenis doorzenden. Zowel de officiële alarmcentrale, als de vrijwillige hulpverleners van SOS ALARM worden gewaarschuwd.



Door een GPS-registratie in de app is de locatie van de oproep direct beschikbaar. De vrijwilligers die in de buurt zijn kunnen zich dan zo snel mogelijk naar de plaats van de feiten begeven. Zij verzorgen het slachtoffer tot de politie, brandweer of ambulance arriveren.

Niet alleen de locatie, maar ook omstandigheden worden doorgeseind. De gebruiker van de app kan kiezen welke noodsituatie er van toepassing is en hoeveel slachtoffers erbij betrokken zijn.

Op die manier worden de aanrijtijden – de tijd die hulpverleners nodig hebben om na een melding op de plaats van het ongeval toe te komen – sterk verminderd. Al 30.000 hulpverleners meldden zich aan. De bedoeling is dat deze app een sterke uitbreiding zal kennen. Misschien ook wel naar andere landen, zoals België.