Bio is hip

Negen op de tien Belgen koopt wel eens bio. Dat blijkt uit eerder marktonderzoek van GfK in opdracht van VLAM. Om een profiel te schetsen van ‘de bioconsument’, voerde Bioforum een grootschalige consumentenenquête uit bij maar liefst 9.190 Belgen. Dat zorgt meteen voor een eerste nuancering: hoe vaak mensen bio kopen, varieert sterk. 72% geeft aan wekelijks bioproducten te kopen, een minderheid (21%) schaft zich maandelijks een bioproduct aan.

Weet wat je eet



«Veel mensen zetten bewust de stap naar bio als ze zich goed geïnformeerd hebben over de productie van voeding», klinkt het bij Bioforum. Zo zijn er veel Belgen die bio kopen omdat het goed is voor het milieu (85,5%), omdat het gegarandeerd gecontroleerd is (84,8%) en omdat het lekker puur is (79%). Negen op de tien bioconsumenten kiest ook voor seizoensgebonden producten, en 79% vindt het belangrijk dat er weinig of geen verpakking bij het product zit.

Belgen zoeken het biologisch lekkers vooral in biowinkels en -supermarkten (69%), maar ook de gewone supermarkten zijn populair. Daar gaat zo’n 58% voor groene producten. «Consumenten kiezen het liefst voor lokale bioproducten. Bijna de helft geeft aan meer bio te kopen met een bioboer of winkel in de buurt en wil meer bio-aanbod in hun vaste winkel», aldus Bioforum. Bioproducten die we het meest kopen zijn zonder twijfel groenten en fruit, maar ook eieren, thee, pasta, rijst en kaas zijn geliefd.

Dat aan bioproducten een duurder prijskaartje hangt, is voor veel bioconsumenten geen struikelblok. Toch geeft zes op tien Belgen aan dat een lagere prijs hen zou motiveren om meer groene producten te kopen.

Voor wie meer wil weten over bio en eens een kijkje wil nemen achter de schermen van een biobedrijf, organiseert Bioforum Vlaanderen van 6 tot en met 14 juni een Bioweek. Meer informatie vind je op http://www.bioweek.be/