Deze jurk van Jennifer Lopez ligt aan de basis van Google Afbeeldingen

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Dat is wat de ontwikkelaars van Google dachten in 2000 toen ze zagen hoe succesvol de jurk was die Jennifer Lopez aan had op de 42ste Grammy Awards. Op dat moment wilden duizenden internetgebruikers maar één ding zien: de smaragdgroene jurk van Versace die gedragen werd door de Amerikaanse zangeres.

US-GRAMMYS-JENNIFER LOPEZ-FILES

Ze hadden geen tekst of uitleg nodig. Ze wilden enkel de foto zien. Zo zorgde Jennifer Lopez onbedoeld voor de creatie van Google Images, een zoekmachine die louter afbeeldingen toont en immens populair werd. Eric Schmidt, die 10 jaar lang de baas was van Google, vertelde dit verhaal. “Mensen willen meer dan alleen tekst. Dat werd ons duidelijk na de Grammy Awards in 2000 toen J-Lo de aandacht trok met haar groene jurk. Op dat moment kregen we de meeste zoekaanvragen op Google die we tot dan toe gezien hadden. Maar we hadden geen manier om de vraag van de gebruikers te beantwoorden behalve dat Jennifer Lopez die jurk droeg. Een paar maanden later lanceerden we Google Afbeeldingen.”