Debat ingenieurs: “De hobby’s die op je cv staan zijn belangrijk”

En of ze zich nog herinneren wat hun eerste indrukken waren toen ze als piepjonge ingenieurs in de alledaagse realiteit van de arbeidsmarkt werden gedropt… Een complementair panel van ervaringsdeskundigen mocht tijdens een geanimeerd debat op de VTK Jobfair in Leuven de studenten uitleggen wat ze mogen verwachten als ze straks hun eerste stappen in de bedrijfswereld zetten. Voor vele aanwezigen in de goedgevulde zaal waren de getuigenissen richtinggevend voor sector of specialisatie waarin ze straks, met hun ingenieursdiploma op zak, hun kans willen wagen.

Tijdens een voorstellingsronde riep de moderator alle deelnemers één voor één op het podium om te polsen naar ieders functie, de activiteiten van hun werkgever en naar de profielen die het bedrijf momenteel zoekt. Als eerste werd Dries Verbiest (AG Insurance) naar voor geroepen. “Ik ben zelf afgestudeerd als burgerlijk ingenieur, optie computerwetenschappen,” zo stelde hij zich voor. “Ik teken de architectuur uit voor de software-applicaties die we in onze verzekeringsmaatschappij nodig hebben. Het is onder meer in dit informaticadepartement dat we nog collega’s zoeken.”



Wouter Vermeersch voert bij baggerbedrijf Jan De Nul een hele andere taak uit: “Ik ben er verantwoordelijk voor de kabels van onze offshore-activiteiten,” vertelt hij. “Een heel boeiende, gevarieerde en internationale job. Het feit dat we wereldwijd actief zijn en nog steeds groeien, maakt dat we elk jaar veel instroom van nieuwe collega’s nodig hebben. Wie graag met techniek bezig is en buitenlandse ambities heeft, kan bij ons zeker zijn jongensdroom vervullen.”

Weliswaar op een andere hoogte, maar ook bij Elia kunnen dromen werkelijkheid worden. “Inderdaad,” weet Gilles Etienne, die bij de beheerder van ons hoogspanningsnetwerk Interne Consultant is. “Ons bedrijf doet namelijk veel meer dan pylonen plaatsen en daar lijnen tussen hangen. Zo staan we in voor het evenwicht tussen de productie en consumptie van elektriciteit… in real-time!” Eveneens nog maar weinig gekend bij het grote publiek is TMC Europe in Zaventem. “We vormen een team van ingenieurs die met onze expertise klanten helpen bij realiseren van hun R&D-uitdagingen,” vertelt Joren Sips, die zelf bezig is met het ontwerpen van transmissies. “We zijn nog maar een jaar actief in België, maar willen heel snel groeien. Daardoor zijn er vele mogelijkheden in de diverse specialisaties die we zullen uitbouwen.” Nog een bedrijf waarin veel specialisten worden uitgestuurd naar de klanten, is Capgemini. “We bieden consultancy aan op vlak van management en ICT,” weet Johan Vanmarcke, die persoonlijk een commerciële functie opneemt. “Dat is heel breed: van idee tot realisatie staan we onze klanten bij.” Tot slot mag Dries Vanwalleghem, de productieleider van een type motorrijtuig in de centrale werkplaats in Mechelen, vertellen waarom hij destijds voor de Belgische Spoorwegen heeft gekozen. “Er worden ons voortdurend nieuwe uitdagingen voorgeschoteld, want de spoorwegtechnologie is heel complex,” zegt hij. “Het was mijn eerste en enige sollicitatie, nadat ik er ook al mijn stage had gedaan en thesis over geschreven had. Zo kreeg ik de microbe te pakken. Bij de Spoorwegen kreeg ik ook al snel veel verantwoordelijkheid.”

Werkondernemer

Gilles Etienne weet ook nog heel goed hoe hij destijds bij Elia terechtkwam: “Ik legde het eerste contact op een jobbeurs en werd vervolgens uitgenodigd voor een gesprek met een psycholoog van het HR-departement. Dat klinkt misschien vreemd, maar het was een open en eerlijke conversatie. Daar hou ik wel van, en zo was ik meteen overtuigd.” Wie dat ook was: Joren Sips: “Bij TMC werd me hun concept van ‘werkondernemer’ uitgelegd. Een principe waarbij iedere werknemer heel veel verantwoordelijkheid en vrijheid krijgt. Vergelijk het met een zelfstandige. Zo kan je zelf richting geven aan je carrière. Dat gaf bij mij de doorslag.” Voor Johan Vanmarcke liggen de selecties bij Capgemini iets verder in het geheugen. “Ik weet dat men destijds in het cv van iedere kandidaat ging speuren naar interesses op vlak van sport, verenigingsleven en andere hobby’s. Dat gebeurt vandaag nog steeds. Het diploma is belangrijk, maar het zijn de extraatjes die iets meer vertellen over je persoonlijkheid. Wat nog bij Capgemini opvalt, is de snelheid waarmee een sollicitatieproces wordt afgerond. Twee weken na de eerste screening kan het contract getekend zijn.” Die snelheid van handelen is iets dat ook Dries Vantriest bij AG Insurance en Wouter Vermeersch van Jan De Nul zich herinneren. “In een aantal persoonlijke gesprekken wordt vooral gepeild naar je motivatie en flexibiliteit,” weet die laatste. “Als dat goed zit, kan het snel gaan. En wees gerust, of je al dan niet later kinderen wilt, speelt niet mee bij de beslissing om je naar het buitenland te sturen.” Dries Vanwalleghem pikt in: “Ook bij de Spoorwegen is flexibiliteit een grote troef.”

Over andere beweegredenen om bij deze topbedrijven te solliciteren, kan je morgen het tweede deel van dit debat raadplegen.