Lidl pakt uit met kledingcollectie: onmisbare klassiekers aan een zacht prijsje

Op 9 maart is het zo ver: dan ligt de eerste echte kledingcollectie van de discountsupermarkt Lidl in de rekken. «Dit is geen bont allegaartje van willekeurig textiel, dit is een lijn met een visie, een verhaal», klinkt woordvoerder Pieterjan Rynwalt enthousiast op het lanceringsevent. Nieuwsgierig en -toegegeven- een tikkeltje vooringenomen ging Metro zelf een kijkje nemen.

De lijn wordt geheel in stijl voorgesteld tijdens een korte modeshow. Gastvrouw van de dag is de bevallige presentatrice Annelien Coorevits. «De ‘See You in Venice’- collectie bestaat uit comfortabele, moderne en trendy kledingstukken die je zowel overdag als ‘s avonds kan dragen», zo opent ze de show. Wij nemen de proef op de som en analyseerden de collectie van kop tot teen.



Onmisbare klassiekers
De kledingstukken zijn zonder uitzondering erg basic, maar leuk. In de vrouwencollectie vinden we onmisbare klassiekers zoals de trenchcoat, een minimalistische little black dress en enkele nauw aansluitende boothalstopjes in verschillende kleuren. Niet vernieuwend, wel een must in de kast van elke zichzelf respecterende fashionista. De mannencollectie is minder uitgebreid, maar met de driekleurige polo’s, eenvoudige hoodies en een cardigan, zijn ook daar de vaste klassiekers present. Qua kwaliteit kan de kledij moeiteloos concurreren met pakweg de H&M en de Mango. «Kwaliteit dragen wij hoog in het vaandel», benadrukt Rynwalt dan ook meermaals.

Opvallend kleurenpallet
Dieprood, felblauw en maagdelijk wit zijn de kleuren die zowel in de kledij als in de accessoirelijn domineren. Bij de mannen steelt de vuurrode jas in combinatie met de dito blauwe broek de show. «Dit jaar zijn felle kleuren bij mannen hotter dan hot. Wij spelen daar graag op in», verduidelijkt de bekende styliste Linda Van Waesberge, die de kledingcollectie mee vorm gegeven heeft. Bij de vrouwen springen de effen, maar felgekleurde jurkjes meteen in het oog.

De nachtmode
Naast enkele zwarte en witte boxershorts en de klassieke negligés, heeft de supermarkt ook enkele push-up bh’s ontworpen. Ondanks een eerder twijfelachtige houding tegenover goedkope lingerie, moeten we toegeven dat de bh’s tijdens de modeshow bijzonder sexy ogen. In Groot-Brittannië, waar de collectie gisteren al gelanceerd werd, zijn de eerste reacties alvast lovend.

De modemissers
Helaas zijn er ook enkele modemissers. Daar waar de kleding opvallend goed oogt, zijn de schoenen en de accessoires beduidend minder doordacht. De grote gouden glitterketting ter waarde van 4,99 euro ziet er precies uit zoals je zou verwachten: hopeloos nep en erg fout. De enige meevalles in deze categorie zijn de zonnebrillen: die kunnen er best mee door.

De facts en figures
Voor de vrouwen zijn er zo’n twintigtal kledingstukken te verkrijgen, waarvan de prijzen variëren tussen 2,99 euro en 29,99 euro. De supermarkt maakt zich sterk dat je voor amper 36 euro een volledig outfit kunt samenstellen. Een blik op de gemiddelde prijzen leert ons dat deze verkoopstruc wellicht strookt met de waarheid.

De eerste lading van deze lentecollectie ligt op 9 maart in de rekken, de week er na volgt een tweede reeks. In de herfst krijgt dit mode-experiment van de discountketen mogelijk een vervolg.

(mh)