“Muziek is een universele taal”

Over een statement gesproken. De nieuwe Ozark Henry, ‘Paramount’, verschijnt zowel op cd, vinyl als op Pure Audio Blu-ray en werd gemixt met het oog op een superieur ‘3D-geluid’. Piet Goddaer nam de hele plaat op met het Nationaal Orkest van België en bewijst meteen dat de liefde voor klank en pure muziek een te koesteren godsgeschenk is.

“Het klinkt zo natuurlijk. Ik ken geen meer pure manier om naar muziek te luisteren. Als luisteraar zit je echt midden in het orkest en hoor je elk detail en krijg je een echt 3D-effect. Ook als zanger of muzikant voelde ik me tijdens de opnames op een andere planeet. Het opnemen van deze plaat is veruit de meest magische ervaring geweest uit mijn carrière. Wanneer je zingt met een orkest achter je voel je de emotie groeien”, zo steekt Piet Goddaer  van wal.



Je zou denken dat je net het diepste kan graven wanneer je moederziel alleen achter je piano zit, mijlenver verwijderd van elke afleiding. Of niet?

“Dat klopt maar dit snijdt minstens even diep in je ziel. Je emoties worden ‘en grandeur’ uitvergroot. Alsof de songs ooit geschreven waren om op deze manier vertolkt te worden.”

’Paramount’ is een stijlvolle, eloquente liefdesbrief aan muziek en de beleving van klank.

“Er werd nog nooit zoveel naar muziek geluisterd als nu. Alleen de manier waarop heeft door het hele mp-3-verhaal een bizarre wending gekregen. Ik begrijp ook wel dat je in je hangmat in de tuin best kan genieten van muziek in mp-3-kwaliteit. Maar wanneer je echt in het werk van een artiest wil duiken, wil je dat toch op een zo goed mogelijke manier doen. Mensen beseffen niet meer hoeveel werk en geld er wordt gestoken in een zo goed mogelijke klank. Stel dat we op dezelfde manier met de beeldcultuur zouden omspringen. Dat je in een megabioscoop beelden van een lage resolutie zou krijgen. Er zou niemand meer in de zaal zitten. En net dat gebeurt er met muziek. Die lage klankresolutie zorgt voor een te vrijblijvende ervaring die heel wat emotionaliteit afvlakt.”

Terwijl niets zo diep kan snijden als een mooie song.

“Absoluut want muziek is een universele taal. Het zegt alles wat een beeld niet meer kan zeggen, alles wat je niet meer kan verwoorden. De meest superieure vorm van communicatie die zo stiefmoederlijk behandeld wordt. Ik begrijp dat niet.”

Is deze plaat een statement?

“Ik wil de wereld niet verbeteren maar wel laten zien dat er alternatieven zijn. Toegegeven, ‘Paramount’ kan je ook digitaal via de geijkte kanalen krijgen maar het is de meerwaardezoeker die er het meeste uit zal kunnen halen. Je kan je even volledig van de wereld afzonderen. En dat hebben we nodig in een samenleving die kampt met een overdosis aan prikkels.”

Willen we weten hoeveel dit huzarenstuk jou gekost heeft ?

lachend) “Een stevige duit, want ik heb het allemaal gefinancierd. Mijn nek ligt op de kapblok maar ik heb hem daar wel zeer bewust gelegd. Wie moet het anders nog doen in dit huidige muziekklimaat? Mijn vorige studioplaat, ‘Stay Gold’, heb ik alleen bij me thuis opgenomen. De weidsheid van de kust en het desolate maar toch verwarmende wintergevoel. Voor ‘Paramount’ scheen de zon feller dan ooit. Het was vaak een organisatorische nachtmerrie, maar het is de moeite geweest.”

Hoe kijk je terug op je carrière?

“Ik word er binnenkort 45 en heb er al een lange, standvastige carrière opzitten. Ik weet wat ik wil en zal steeds vernieuwing opzoeken om mezelf te blijven verrassen. Mijn nieuwsgierigheid is mijn motor, zowel op artistiek als op technologisch vlak.”

Dirk Fryns