Barbie krijgt een digitale make-over

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel gaat samenwerken met  ToyTalk, een bedrijf dat zich focust op spraakherkenning en spraaktechnologie, om Hello Barbie maken. Een prototype van de barbiepop werd voorgesteld op de speelgoedbeurs in New York.

De Barbie zal, wanneer verbonden met het internet,  verhalen en moppen vertellen maar ook conversaties aangaan. ‘Wij kregen veel aanvragen van meisjes van over heel de wereld, zij wilden kunnen babbelen met hun Barbie. Nu kunnen kinderen niet alleen tegen hun barbiepoppen praten maar praten ze ook terug.’ aldus een woordvoerder van de speelgoedfabrikant.

De pop luistert ook echt naar wat zijn eigenaar zegt en kan zijn antwoorden zo aanpassen aan de behoefte van het kind. Wanneer kinderen tegen hun Hello Barbie zeggen dat ze houden van dansen dan kan de barbiepop hier naar refereren in een conversatie in de toekomst. De nieuwe Barbie is nog in productfase maar zal volgens de makers niet alleen de cliché-vragen stellen, zoals ‘Wat is je lievelingskleur?’, maar ook vragen over gevoelens en toekomstvragen. Aan de hand van een conversatie met het kind stelt de pop verschillende beroepen voor. Zo wil  de speelgoedfabrikant Mattel de kinderen klaarstomen voor later.

De barbiepop heeft wifi nodig en kan tot een uur zonder stroom. Wanneer er geen internet is kunnen de kinderen nog altijd met de pop spelen zoals een traditionele Barbie. De halsketting van de pop heeft een microfoon en een luidspreker die zouden moeten helpen bij een conversatie.

Eind dit jaar, tijdens de kerstperiode, zal de barbiepop in de winkel moeten liggen. De verkoopcijfers van Mattel zijn gedaald. Er is minder vraag naar de traditionele barbiepoppen en ook de verkoop van het speelgoed voor peuters, Fisher-Price, zakt. Met de nieuwe pop hopen ze de concurrentie weer te kunnen aangaan.