World of Warcraft geeft ondersteuning voor kleurenblindheid

De online game World of Warcraft krijgt een aantal aanvullende opties voor mensen die last hebben van kleurenblindheid. Dat staat te lezen op de blog van World of Warcraft. De extra instellingen gaan toegevoegd worden via de nieuwe 6.1-update voor het spel, die zich momenteel nog in een testfase bevindt.

Het spel bestaat al sinds 2004 en is met zo’n tien miljoen leden verspreid over heel de wereld het grootste ‘massive multiplayer online roleplaying game’ ooit. De lancering van WoW in 2004 ging gepaard met flinke groeipijnen maar groeide ondertussen uit tot een gigantisch netwerk. Vanaf dat moment kwam het besef bij Blizzard: “Dit spel gaat groter worden dan we dachten,”zegt Tom Chilton, hoofdontwerper van het spel.



Daarom maakte ontwikkelaar Blizzard ruimte vrij voor een nieuw onderdeel in de opties onder de naam ‘Toegankelijkheid’. Daarin kunnen spelers onder meer het kleurenpallet voor vriendelijke en vijandige personages in het spel aanpassen, die standaard respectievelijk met groen en rood als zodanig worden aangeduid. Omdat de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid onderscheid tussen die twee kleuren lastig maakt, introduceert Blizzard filters om het verschil duidelijker te maken.

Eerder voegde de ontwikkelaar al tekstuele indicaties toe aan informatie die normaal gezien enkel via kleur werd gecommuniceerd, zoals de zeldzaamheid van bepaalde voorwerpen. Het is nog niet duidelijk wanneer de update officieel wordt uitgerold.

Een decennium en vijf uitbreidingen later telt het spel dus nog altijd miljoenen spelers. En nu opent het spel ook de deuren voor de slechtzienden. De broeierige vlaktes van The Barrens bijvoorbeeld, het weelderige Elwynn Forest of het majestueuze Darnassus van de elven zullen niemand meer onbekend blijven. Voor de spelers zijn dat de wereldwonderen van Warcraft.

Het is ook uitkijken naar maart 2016, wanneer de verfilming van het spel in de bioscoop verschijnt. Of het ook miljoenen kijkers zal hebben is afwachten.