Wetenschappers ontdekken manier om de biologische klok te resetten

Je hersenen beschikken over een soort biologische klok die je ritme van slapen en wakker worden onderhoudt en voor de eerste keer hebben wetenschappers een manier gevonden om die klok te controleren.

Onderzoekers van de Vanderbilt University hebben ontdekt dat er een resetknop bestaat voor de biologische klok die de weg kan vrijmaken voor effectievere behandelingen voor winterdepressie, jetlag en een aantal negatieve effecten van de ploegendienst.

De biologische klok in de hersenen is een klein gebied in de hypothalamus, het gedeelte dat de hormoonproductie regelt. De klok onderhoudt een cyclus van 24 uur gevuld met rust en activiteit die ons helpt om te weten wanneer we moeten slapen en eten. De cyclus is ook gekoppeld aan de biologische activiteiten zoals hormonale regulatie, hersenactiviteit en celregeneratie. En terwijl deze ritmes in de hersenen geregeld worden, worden ze ook beïnvloed door externe signalen zoals licht en temperatuur.

In het onderzoek vonden de wetenschappers een manier om de biologische klok te resetten. Ze stimuleerden de hersenen van muizen met een specifieke techniek waardoor de cyclus van de dieren veranderde zonder dat ze daarbij de blootstelling aan licht moesten veranderen. Door de neuronen in de hersenen te stimuleren of te onderdrukken, wisten de onderzoekers de dag-en nachtcyclus van de muizen aan te passen.

De onderzoekers kozen voor muizen omdat de biologische klok van de knaagdieren bijna identiek is aan die van de mens, behalve dan dat muizen nachtwezens zijn. Ze experimenteerden op twee verschillende muizen. De wetenschappers wisten dankzij optogenetics, een techniek waarbij ze met een laser de neuronen onderdrukten of stimuleerden, ervoor te zorgen dat de biologische klok veranderde. De groep muizen die 's nachts wakker was, werden overdag wakker en sliepen 's nachts terwijl de nachtdieren de omgekeerde verandering ondergingen.

Jeff Jones, een van de onderzoekers die meewerkte aan de studie, vertelde aan The Huffington Post dat het team in staat was om dankzij optogenetics de biologische klok van de muizen te veranderen zonder iets te veranderen aan hun leefomgeving.

Hoewel de aanpak nog niet klaar is voor menselijk gebruik, boekt het team vooruitgang in de richting naar gerichte geneesmiddelen die jetlags en andere problemen kunnen genezen.