Facebook weet wanneer je je goede voornemens opgeeft

door
Roald
Leestijd 1 min.

Mensen die het nobele doel hadden om meer naar de sportschool te gaan, moeten deze week markeren in hun agenda's. In de derde week van januari begint de vastberadenheid te wankelen en Facebook weet dat.  Uit de gegevens van het sociaal platform blijkt dat het aantal check-ins op Facebook met "gym" of "fitness" in de naam met 10% terugvalt in februari. De daling start in de derde week van januari, weten de onderzoekers. Deze dip komt er na een stijging van meer dan 50% in december wanneer mensen beloven om gewicht te verliezen en fitter te worden na de feestdagen.

Het duurt ongeveer 66 dagen om een gewoonte te creëren volgens een studie uit 2009 van de University College London. "Een goede strategie om toch te kunnen doorzetten met je goede voornemen is om contreet te plannen hoe, waar en wanneer je actie zal ondernemen. Bijvoorbeeld, elke zaterdagochtend, nadat ik mijn kopje koffie gedronken heb, zal ik mijn loopschoenen aantrekken en gaan lopen," legt Peter Gollwitzer, professor psychologie aan de New York University uit.

"Dan is het niet langer jij die het gedrag controleert, maar de situatie die leidt tot het ondernemen van actie," zegt Gollwitzer.