Nederlandse Spoorwegen test lasers om sporen schoon te maken

De Nederlandse Spoorwegen bekijkt of lasers de oplossing zijn om de spoorwegen schoon te maken. Het systeem werkt op twee manieren. Er worden vlak voor de wielen van de hogesnelheidstreinen lasers gemonteerd die organisch materiaal zoals bladeren op de sporen verpulveren maar ook de rails drogen in het proces. Dat zorgt voor een betere grip waardoor de trein gemakkelijker bestuurd kan worden. Het systeem kan zichzelf ook uitzetten, mochten trillingen ervoor zorgen dat ze niet meer op de sporen gericht zijn.

De technologie werd ontwikkeld door de Technische Universiteit Delft in samenwerking met Strukton Rail. Het apparaat kan gebruikt worden bij snelheden van 80 kilometer per uur. Professor Rolf Dollevoet van de TU Delft is al lange tijd bezig met het systeem en volgens hem was er nooit de mogelijkheid dat het systeem niet zou werken, maar eerder hoe lang het effect zal duren. Momenteel is er geen duidelijkheid of de Nederlandse Spoorwegen de technologie zullen gebruiken.



“We zullen testen hoe lang een spoor schoon blijft tijdens regen, sneeuw en hagel. Die metingen zullen ons dan kunnen vertellen hoeveel treinen we moeten voorzien van een laser en hoe vaak ze moeten rijden om 6000 kilometer spoorweg schoon te houden,” zei Dollevoet.