Welke stappen moet je ondernemen voor je energieleverancier als je verhuist?

Verhuizen is een spannende periode in het leven. Misschien sta je voor het eerst op eigen benen of woon je nu samen met je geliefde… Het is sowieso een klein avontuur, maar eentje waarbij je een heleboel zaken moet regelen. Ook jouw energieleverancier moet je op de hoogte brengen. Daarom zochten wij uit welke stappen je moet nemen voor je energieleverancier als je verhuist.

Het belangrijkste dat je voor je energieleverancier moet doen als je verhuist, is het invullen van de energieovernamedocumenten. Dat zijn documenten waarop je onder andere de meterstanden invult van op het moment van de verhuis. Je moet dit document vier maal opstellen, twee voor de vorige woonst, één voor jou en één voor de nieuwe bewoner en twee voor de nieuwe woning, één voor jou en één voor de vorige bewoner. Deze documenten moet je invullen, ondertekenen en laat je best ook ondertekenen door de vorige/nieuwe bewoner.



Bij Luminus word je gevraagd om binnen zeven dagen je verhuis te melden via een telefoontje. Je moet dan de verhuisdata doorgeven en, als je ze al hebt, kan je de meterstanden doorgeven. Nadien krijg je dan een bevestigingspakket opgestuurd met de overnamedocumenten.

Op basis van de informatie op de energieovernamedocumenten maakt je leverancier een correcte slotfactuur op voor je vorige woning en kan er een correcte facturatie worden opgesteld voor je nieuwe woning. Als je de meterstanden niet correct doorgeeft, maakt je netbeheerder een schatting van het verbruik. In dat geval kan het zijn dat je moet betalen voor energie die jij niet verbruikt hebt.

Als er discussie ontstaat over de meterstanden, zal je leverancier je vragen om de getekende overnamedocumenten op te sturen met de post. Stuur in dat geval een kopie. Je houdt het ondertekende document best een tijdje bij omdat het juridische waarde heeft.

De energieovernamedocumenten kan je verkrijgen via je energieleverancier of via het VREG (of BRUGEL als je in het Brusselse Gewest woont.