“Ik maakte me meer zorgen om de emotionele scènes dan de ruimteschepen in Interstellar”

Christopher Nolan moest voor Interstellar wormgaten, planeten van ijs en water, robots en een vijfde-dimensionale tesseract creëren. Een logische vraag aan de cinematograaf Hoyte van Hoytema is dan ook wat het moeilijkste was om realistisch weer te geven.

“Ik moet zeggen dat ik nooit zo betrokken ben geweest bij een film waar we elke dag iets nieuws deden,” vertelde van Hoytema aan Huffington Post Entertainment in een recent interview. “Elke dag was er een nieuwe technische of emotionele uitdaging en iets waar we over moesten denken om te kunnen oplossen. Op die manier is er niets dat er echt bovenuit steekt.”



Van Hoytema was in eerste instantie niet de cineast die Nolan voor ogen had, maar toen Wally Pfister niet kon, mocht van Hoytema de rol overnemen. “Het was eng op het eerste gezicht. Maar Chris en ik hadden een zeer goede chemie. Ik heb veel respect voor zijn werk met Wally, maar ik vertelde Chris dat ik Wally niet was. Ik bracht andere dingen op tafel en Chris stond daar erg voor open.”

De samenwerking werd een succes en van Hoytema maakt zelfs kans op een Oscar voor Interstellar vanwege de ambitieuze visuals. Toch lag van Hoytema wakker van een specifiek deel van het verhaal. “Er zijn zoveel intieme momenten tussen Cooper en zijn dochter (Matthew McConaughey en Mackenzie Foy) en ze zien er heel eenvoudig uit, maar ze vormen vaak de grootste uitdaging. Ik herinner me dat ik me meer zorgen maakte over die scènes dan over de ruimteschepen.”