De ‘zesvraagse’ van Coor: COO Joeri Vanderwee vertelt hoe je de sollicitatiestrijd bij Coor Service Management wint

Coor Service Management is een grote, Scandinavische speler in facilitymanagement. Het bouwt nu ook in België zijn activiteiten uit: van schoonmaak en archivering tot schilderwerk en technisch onderhoud. En daarvoor is Chief Operating Officer Joeri Vanderwee op zoek naar mensen die de bedrijfsfilosofie delen.

1. Wie zoeken jullie?
Joeri: “Coor ondersteunt bedrijven bij alle diensten die niet tot hun corebusiness behoren. Denk bijvoorbeeld aan ‘zacht’ en ‘hard’ facilitymanagement. Of aan het onderhoud en beheer van industriële machines en productielijnen. Dat betekent dat je bij ons heel uiteenlopende functies vindt. Vandaag zijn we onder andere op zoek naar elektriciens, HVAC-technici en ploegleiders.”



2. Waarom werken mensen graag bij Coor?
“Een grote troef is onze open communicatiecultuur – in twee richtingen. Medewerkers mogen, nee, móéten zeggen wat ze denken. En omgekeerd krijgen ze even eerlijke feedback van het management. Dat is voor mij een noodzakelijke voorwaarde voor een aangename werksfeer. Maar jammer genoeg gaat het er niet overal zo aan toe in de bedrijfswereld.”

“Een tweede voordeel? De groeikansen van iedere werknemer. Zowel verticaal als horizontaal. Wil je je specialiseren in een onderdeel van je vakgebied? Dan ondersteunt Coor je met relevante opleidingen. Ofwel klim je van een uitvoerende functie naar een managementjob.”

3. Wat maakt van een sollicitant de gedroomde medewerker?
“Hij of zij moet openstaan voor verandering. Want zonder voortdurende optimalisering raak je achterop in facilitymanagement. Dus heb je een luisterend oor nodig, om perfect te begrijpen waar je klant naartoe wil. En een proactieve houding om problemen vóór te zijn. Met daarbovenop een dosis ondernemerschap, om zelf op zoek te gaan naar verbetermogelijkheden.”

“Beschik je over die eigenschappen? Dan ben je een absolute meerwaarde – voor Coor én voor je klanten.”

4. Hoe zien de eerste dagen van een nieuwe werknemer eruit?
“Je takenpakket bepaalt hoe je de eerste dagen doorbrengt. Heel vaak krijg je meteen opleiding on the job. De snelste leerschool. Daarnaast trainen we nieuwe collega’s via externe opleidingen én de Coor Business School.”

“Ga je aan de slag in een managementfunctie – intern of bij een klant? Dan volg je een unieke opleidingsweek in de Coor Business School. Dat betekent: een trip naar Zweden voor bijscholing, workshops en cases. De topmanagers van Coor geven er zelf les over onze servicecultuur. Zo ben je meteen helemaal mee.”

5. Waar vind je jullie vacatures?
“Je start vaak als uitzendkracht, om later een vast contract te tekenen. De huidige vacatures vind je onder andere op coor.opzoeknaartalent.be.”

6. Waarmee scoort een sollicitant altijd?
“Eenvoudig: met een open, eerlijke houding. Vraag ik naar je minder sterke kanten? Geef dan ook je échte werkpunten. Iedereen heeft er. En zodra we ze kennen, maken we ze samen beter.”

“Ik check ook graag hoe goed een kandidaat vooraf nadenkt over een functie. Weet hij wat ze inhoudt? Besprak hij ze met zijn partner of gezin? En kan hij vertellen waarom hij geïnteresseerd is? Dan is er vaak een match op lange termijn.”