Assassin’s Creed: Unity is een kapitalistische samenzwering tegen het volk volgens een Franse politicus

Een Franse Europarlementariër is neit te spreken over de nieuwe Assassin’s Creed van Ubisoft. Assassin’s Creed: Unity, dat vorige week uitgebracht werd, speelt zich af ten tijde van de Franse Revolutie. Volgens Jean-Luc Mélenchon wordt Maximilien de Robespierre ten onrechte afgeschilderd als een psychopatische massamoordenaar en dat maakt de linkerzijde in Frankrijk woedend.

Robespierre wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke politici van de Franse Revolutie maar blijkt een controversieel figuur in de geschiedenis van het land. Ondanks dat hij een felle tegenstander van de doodstraf was in het begin van zijn politieke carrière, prees hij de Reign of Terror die volgde op de val van de monarchie als noodzakelijk, lovenswaardig en onvermijdelijk. Tijdens de 11 maanden van Terror van 1793-1794 werden meer dan 40.000 mensen geëxecuteerd vooral als onderdeel van publieke spektakels met de guillotine.



Maar hoe Robespierre afgebeeld wordt in Unity, wordt niet verwelkomd door de linkse partijen in Frankrijk. Ubisoft heeft ervoor gekozen, om het verhaal in Unity aan te zwengelen, om van Robespierre een psychopatische moordenaar te maken.

2646426-assassins-creed-unity-assassination

“Dit is propaganda tegen het volk,” verklaarde Europarlementariër en voormalig presidentskandidaat Jean-Luc Mélenchon, die Ubisoft ook nog beschuldigde van een kapitalistische samenzwering.

“Een man die onze bevrijder was op een gegeven moment wordt afgeschilderd als een monster,” zei hij in The Independent. “Ze beledigen ons en vernietigen wat ons samenhoudt als het Franse volk.”

Het spel wordt ook ervan beschuldigd jongeren een vertekend beeld te geven van de geschiedenis die niet nauwkeurig wordt weergegeven en niet strookt met de gebeurtenissen van de Franse Revolutie.

“Wij maken kunst, geen historische simulatie,” verdedigde Nicolas Guerin, directeur leveldesign van Unity, zich.

Assassin’s Creed: Unity heeft nog andere historische incorrectheden. Zo brachten de ontwerpers twee jaar door met het maken van een virtuele Notre Dame (binnen en buiten) op schaal, maar het bouwwerk is niet historisch correct. De torenspits van de iconische kathedraal was nog niet gebouwd ten tijde van het spel en ook de Bastille wordt in Unity opgebouwd terwijl die nog in puin lag.