Facebook gaat de strijd aan met LinkedIn

Tot voor kort impliceerde de uitdrukking ‘Facebook at Work’ dat mensen op kantoor hun tijd verspilden met surfen op het sociaal netwerk in plaats van effectief hun werk te doen. Volgens Financial Times komt daar nu verandering in. Facebook werkt namelijk aan een nieuw project dat ‘Facebook at Work’ gedoopt werd.

Doel is een tool aan te bieden waarmee u kan chatten met collega’s, bestanden delen en professionele contacten beheren. De website vertoont sterke gelijkenissen met de huidige Facebook, denk maar aan de tijdslijn met nieuws en statusupdates. Het grote verschil is dat gebruikers hun privéprofiel met persoonlijke informatie, overtuigingen en amusante foto’s kunnen afschermen.



De sociaalnetwerkreus werkt al een jaar aan het nieuwe product. In tussentijd wordt de site al volop intern gebruikt en wordt het uitgetest door een aantal bedrijven alvorens er een brede lancering komt.

Kortom, Facebook probeert een nieuwe markt aan te boren en gaat de strijd aan met LinkedIn, het professioneel sociaal netwerk bij uitstek. Maar evengoed concurreren ze met Google Drive, wat nu een veelgebruikt platform is voor het gezamenlijk werken aan documenten.

Het valt nog af te wachten of het project een succesverhaal wordt. Eerst zal Facebook het vertrouwen moeten winnen van de bedrijven. Zeker privacy is een struikelblok, aagezien geen enkele firma bedrijfsgeheimen op straat wil zien belanden. Een vlekkeloze beveiliging garanderen is dus een must.