Gewelddadige films en games zetten jongeren niet aan tot geweld volgens nieuw onderzoek

Gewelddadige games maken tieners niet agressiever, ze doen misschien zelfs het omgekeerde. Films zoals A Clockwork Orange of games als Call of Duty en Grand Theft Auto worden vaak beschuldigd dat ze jongeren aanzetten tot agressief gedrag en geweld, maar een nieuwe studie heeft geen enkel verband gevonden tussen dergerlijke geweldadige acties en de blootstelling aan virtueel geweld.

Onderzoekers bestudeerden de geschiedenis van gewelddadige films tussen 1920 en 2005 en vergeleken ze met het aantal moorden in die periode. Zij hebben ook gekeken naar het aantal populaire 18+ games op consoles en het aantal gevallen waarbij tieners geweld uitoefenden tussen 1996 en 2011.



A-Clockwork-Orange-a-clockwork-orange-323592_720_429

De studie werd gepubliceerd in het Journal of Communication is de eerste om te suggereren dat geweld in films en videospelletjes is toegenomen in deze periode, maar dat er wenig bewijs is dat dit een problem voor de samenleving heeft veroorzaakt.

Chistopher Ferguson van Stetson University zei dat er een risico bestaat dat het verkeerde probleem in de media geïdentificeerd wordt. De maatschappij wordt door berichten over geweld afgeleid van meer dringende problemen zoals armoede, onderwijs, beroepsonderwijs en geestelijke gezondheid. “Dit onderzoek kan de maatschappij helpen richten op zaken die er echt toe doen en ervoor zorgen dat de uitoefening van de morele agenda met weinig praktische waarde wordt vermeden.”

Call-of-Duty-Black-Ops-2-2

De studie gebruikte onafhankelijke beoordelaars om de frequentie van grafisch geweld in populaire films te beoordelen. Deze resultaten werden vervolgens vergeleken met het aantal moorden. De onderzoekers concludeerden dat er geen correlatie bestaat tussen geweld in films en het aantal moorden of pogingen tot doodslag in de realiteit.

De studie gebruikte de ratings van het Entertainment Software Ratings Board om de gewelddadige inhoud van de populairste games in te kunnen schatten. De populariteit van de gewelddadige games werd daarna vergeleken met de landelijke gegevens over geweld dat werd uitgeoefend door jongeren in dezelfde jaren.

Call-of-Duty

De resultaten waren verbazingwekkend, want hoe meer gewelddadige videogames er verschenen, hoe minder geweld jongeren uitoefenden. De wetenschappers geven wel toe dat dergelijke correlatie waarschijnlijk niet bestaat en dat videogames dus niet de oorzaak zijn van de afname van geweld door jongeren. Maar het tegenovergestelde dat lange tijd werd beweerd – dat gewelddadige games jongeren agressiever en gewelddadiger maken – is ook dus duidelijk ook niet waar.