Zo zal de metro van Londen er in 2020 uitzien

Priestmangoode werkt met Transport for London aan New Tube for London. Het project houdt in dat er vier nieuwe, futuristisch ogende metrolijnen moeten komen tegen 2020. Futuristisch zijn ze zeker want de metro zou niet meer bestuurd worden maar onbemand rijden, airconditioning hebben en ingebouwde Wi-Fi aanbieden.

De firma heeft tot nu toe twee versies ontworpen: een waarbij er wel een bestuurderscabine is en een waarbij er geen bestuurder is met stoelen die tot aan de voorkant van het metrostel lopen.

In februari publiceerde Transport for London een advertentie waarin ze op zoek zijn naar een leverancier voor 250 bestuurderloze metrotreinen voor Piccadilly, Central, Bakerloo en Waterloo & City Line als onderdeel van het project, met een contract ter waarde van 16 miljard.

New-Tube-by-Priestmangoode-exterior_dezeen_468_5

Of de treinen echt ontworpen zullen zijn zonder plaats voor een bestuurder werd beantwoord door Paul Priestman, de mede-oprichter van Priestmangoode. “Ze zullen aanpasbaar zijn. Ik kan niet veel zeggen over het onderwerp maar het is toekomstverzekerd.”

Naar verluidt zullen de eerste treinen wel chauffeurs hebben, maar uiteindelijk zullen ze volledig geautomatiseerd worden tegen het midden van de jaren 2020. De metrotreinen hebben een strak design met een strook van LED verlichting en een deur in het midden aan de voorzijde van het voertuig die het mogelijk moet maken om mensen te evacueren bij noodgevallen. De LED-verlichting zal wit oplichten als de trein naar voren rijdt en rood als hij achterwaarts gaat. Er werd ook gebruik gemaakt van LED-verlichting in het interieur van het ontwerp en in de deuren.

New-Tube-by-Priestmangoode-interior_dezeen_468_1

De treinen zullen voorzien van airconditioning en Wi-Fi. De traditionele papieren reclame wordt vervangen door dynamische schermen die kunnen worden bijgewerkt met real-time reisinformatie en reclame. Ze zouden 30 jaar moeten meegaan en 24 uur per dag operationeel moeten zijn.

New-Tube-by-Priestmangoode-interior_dezeen_468_2

De ontwerpen hebben ook een volledig nieuwe lay-out voor de zijkanten van de Londense metrotreinen. Ze zullen dubbele deuren hebben die gelijkmatig verdeeld worden over de hele lengte van de trein en geen enkele deuren waardoor de capaciteit vergroot wordt.