Voormalig Facebook werknemer lanceert een nieuw sociaal platform exclusief voor vrouwen

Voormalig Facebook werknemer Susan Johnson heeft women.com opgericht. De site is een social media platform dat uitsluitend voor vrouwen bedoeld is. Het is opgezet als een soort forum waar vrouwen hun carrière, relaties, gezondheid, seks, schoonheid, ouderschap, politiek, mode en nog veel meer kunnen bespreken zonder tussenkomst van mannen.

Er wordt elke dag een anoniem gespreksonderwerp aangeboden waar vrouwen vrijuit op kunnen reageren en over kunnen discussiëren. De meest relevante antwoorden krijgen een upvote zodat de discussie overzichtelijk en duidelijk blijft.

Actuele vragen varïëren van ‘Heb je ooit met iemand geslapen om uit een bepaalde situatie te geraken?’ of “Voel je medelijden met de slachtoffers van de iCloud hack?’. Andere topics zijn bedoeld voor advies zoals het ‘Ik heb hulp nodig met eyeliner.’ of ‘Ik heb een bad hair day, wat nu?’.

Een goed georganiseerd community management team houdt de site vrij van trolls en vrouwenhaters en bevordert gesprekken over moeilijke onderwerpen op een positieve manier. En ze houden mannen buiten…

“We hebben al een paar mannen gehad die probeerden in te breken en we hebben ze gewoon vriendelijk naar de uitgang geëscorteerd,” legt Johnson uit.

De site werkt op uitnodiging dus je kan niet zomaar een profiel aanmaken. Daarnaast moet je verplicht je Facebook-account koppelen aan de website zodat het moeilijker is voor mannen om valse profielen aan te maken.

Transgenders die zich identificeren als vrouw zijn natuurlijk 100% zeker welkom.

In tegenstelling tot Facebook dat zich richt op het delen van foto’s en statusupdates, koos Johnson ervoor om haar netwerk rond vragen en antwoorden te organiseren omdat ze gelooft dat een goede vraag de perfecte basis is voor een goed gesprek tussen vrouwelijke vrienden.

“De huidige grote vraag is bijvoorbeeld “De man van je beste vriendin gaat vreemd. Moet ik haar iets zeggen?”. Dat was echt interessant want ik denk niet dat er iemand is die zoiets zou posten op Facebook. Je kunt het antwoord googlen maar dan zal het enige resultaat een anonieme pagina op Yahoo zijn met een raar antwoord.”

Aangezien het feit dat 58% van het Facebookpubliek vrouwelijk is en op Pinterest dat oploopt tot 84% zal women.com geen moeite moeten doen om een publiek aan te trekken. De site is momenteel alleen beschikbaar voor mensen die een uitnodiging ontvingen maar Johnson hoopt de site snel openbaar te kunnen stellen voor het grote publiek.