Twitter laat nu iedereen zien hoeveel mensen een tweet gelezen hebben

In juni begon Twitter te experimenteren met het openbaar maken van haar analytics dashboard voor gebruikers buiten haar adverteerders. Vorige maand ging Twitter nog een stap verder toen het een bijgewerkt analytisch dashboard uitbracht voor marketeers, geverifieerde gebruikers en Twitter Card uitgevers.

Het dashboard laat gebruikers zien hoeveel mensen een tweet hebben gelezen, het aantal favorieten dat hun tweet ontvangen heeft, hoe vaak anderen geklikt hebben op hun profiel en het aantal retweets en antwoorden op een bepaalde tweet. Het laat ook zien hoe vaak gebruikers zich bezighouden met een tweet en wat de betrokkenheid was.

Nu heeft Twitter besloten om dat dashboard voor alle gebruikers openbaar te maken. Je kan zelf alle statistieken bijhouden door te surfen naar analytics.twitter.com. Twitter voegde er ook een help-pagina bij en gidsen. De statistieken worden bijgehouden in real-time.

Om een analyse te kunnen bekijken, moet je account wel ten minste 14 dagen oud zijn. Je moet ook voornamelijk tweeten in het Engels, Frans, Japans of Spaans. Het is niet zeker wat Twitter probeert te bereiken met deze nieuwe statistieken. De cijfers zijn zeker nuttig voor mensen en merken die een groot publiek willen bereiken, maar de gemiddelde twitteraar zal het niet veel kunnen schelen.

In het verleden moesten bedrijven vertrouwen op apps die de statistieken bijhielden dus in zekere zin is het creëren van zo’n pagina een interessante zet voor het bedrijf. Nu is het alleen nog wachten op een mobiele versie van analytics.