Spelen met Barbie kan de carrièrekansen van meisjes beperken

De bekendste pop van Mattel ligt tegenwoordig onder vuur. Zo was er heel wat controverse rond Barbie in Sports Illustrated, het sportmagazine dat bekend staat voor zijn badpakkenspecial. De Campaign for a Commercial-free Childhood riep onlangs de Amerikaanse organisatie voor padvindsters op om hun samenwerking met Mattel stop te zetten en er was een crowdfundinginitiatief voor een Barbie met een meer realistische figuur.

Uit een recente studie blijkt nu dat het popje de carrièrekansen van jonge meisjes beperkt. Voor de studie werd aan 37 meisjes gevraagd om ofwel met een Barbie te spelen ofwel met een Mrs. Potatohead, zo’n plastic aardappel met een neus en armpjes. Nadien legden de wetenschappers de meisjes een lijst van tien beroepen voor. De onderzoekers vroegen welke van deze tien jobs het meisje zelf kon en welke jobs voor jongens zijn.



Meisjes die met Barbie speelden beweerden dat ze minder beroepen kunnen uitoefenen als jongens. De meisjes die met Mrs. Potatohead speelden, reageerden veel positiever over hun mogelijke carrières, zij schatte in dat ze evenveel jobs kunnen als jongens.

Kinderen zijn constant aan het leren terwijl ze spelen en hun speelgoed bepaalt dus deels hun wereldbeeld. Door Barbie worden meisjes geseksualiseerd en komt er veel te veel nadruk te liggen op hun uiterlijk. Die sociale druk om er goed uit te zien kan leiden tot depressie, een laag zelfbeeld en eetstoornissen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meisjes die meer worden blootgesteld aan seksualiserende media vaker lijden onder depressies, zelfseksualisering en ontevredenheid over het lichaam. Die zelfseksualisering kan leiden tot een beperking van de cognitieve prestaties bij vrouwen in het hoger onderwijs.