De terugkeer van supersonische vluchten

De introductie van de Concorde in 1976 moest het begin zijn van een nieuw tijdperk, dat van supersonische commerciële vluchten. Aan dit nieuwe hoofdstuk in de luchtvaartgeschiedenis kwam in 2003 een einde toen beslist werd de Concorde niet meer te gebruiken. Nu wil Aerion Corporation supersonische commerciële vluchten weer mogelijk maken.

Aerion Corporation

Het is een decennia lang stil geweest rond dit onderwerp en strenge regels maken het erg moeilijk om supersonische vluchten nieuw leven in te blazen. Aerion Corporation heeft er haar missie van gemaakt om ervoor te zorgen dat supersonisch vliegen weer een betaalbare optie wordt.



Het bedrijf ontwerpt een supersonische privéjet die het wil leveren aan klanten tegen 2021. Door het bouwen van een vliegtuig dat efficiënt is en supersonisch kan vliegen, daagt Aerion de luchtvaartmarkt uit om het tijdperk van supersonisch vliegen een tweede kans te geven.

Crash was de druppel

Er waren verschillende oorzaken waardoor de Concorde in de ijskast werd gezet, maar de voornaamste was de enige crash ooit door het type vliegtuig, vlucht 4590 van Air France crashte in juli 2000 op de Charles de Gaulle-luchthaven in Parijs. 113 mensen kwamen om het leven en toen Airbus besliste om het onderhoud van de Concorde te staken werd het gebruik van het vliegtuig helemaal stopgezet.

De laatste commerciële vlucht van de Concorde landt in New York
De laatste commerciële vlucht van de Concorde landt in New York

Nog meer nadelen

Supersonisch vliegen heeft nog meer nadelen, er bestaan erg strenge regels rond vliegen met supersonische snelheden over de Verenigde Staten en delen van Europa, omdat het luidruchtig supersonische knallen produceert. Ook zijn de iconische delta-vleugels die de Concorde gebruikte erg inefficiënt bij lagere snelheden, zodat de ontwerpers compenseerden met stuwkracht uit vier enorme, brandstof-hongerige turbojet motoren.

Alles nieuw

Aerion Corporation begint helemaal opnieuw. Het bedrijf begint bij de basis van aerodynamica om een geheel nieuw design voor een supersonisch vliegtuig te ontwikkelen waar efficiëntie centraal staat.