4 mogelijkheden om je in 2030 voort te bewegen in overvolle grootsteden

De Verenigde Naties voorspelt dat zo’n 60 procent van de bevolking tegen 2030 in de grote steden zal leven. Dat wil zeggen dat we nieuwe manieren moeten bedenken om iedereen op een aangename manier door de stad te vervoeren. Voor de tentoonstelling “Rights of Way: Mobility and the City” bedachten enkele architectenbureaus hier dan ook mogelijke oplossingen voor. Sommigen liggen voor de hand en zijn makkelijk te hanteren, anderen vergen al wat meer energie en verbouwingen. Een overzicht van de vijf meest succesvolle concepten die er zijn voorgesteld.

Persoonlijke wegen

Soms moet je het niet zo ver zoeken om een mogelijke oplossing te vinden. Onze bestaande technologieën kunnen al veel verwezenlijken al moet je wel een twist geven aan het gebruik ervan. Graham & Miller opteren om fietsers, auto’s en wandelaars minder te scheiden en elk hun individuele vrijheid te geven. Ze pleiten voor iets wat ze bestempelen als ‘mobiliteitsprotheses’. Een voorbeeld daarvan is de LightLane, die dankzij lasers je persoonlijke fietspad projecteren zodat je altijd zichtbaar bent voor anderen.
xfire-bike-light-laser

Het ‘Driepanel’

Het klinkt misschien raar, maar sommige onderzoekers suggereren dat het scheiden van het vervoer eigenlijk meer kwaad dan goed doet. Daarom stelt het architectenbureau Höweler + Yoon voor om gemeenschappelijke ruimtes te creëren waar zowel voetgangers, fietsers als ‘auto’s’ zich op voortbewegen. Door verschillende schakelaars onder deze oppervlakte te installeren, kunnen uitgaande voertuigen van de toekomst via fotovoltaïsche cellen opgeladen worden als ze bewegen.
3024942-inline-02-howeler-yoon-tripanel

De ‘cargo cloud’ van Shenzhen

In het zuidoosten van China vind je de Pearl River Delta, een gebied van ongeveer 40.000 vierkante kilometer, dat er voor zorgt dat steden als Shenzhen in een mum van tijd als paddenstoelen uit de grond groeien. Dat zorgt voor een enorm groot bevolkingsaantal waardoor meer en meer snelwegen en auto’s ook voor alsmaar meer vervuiling  zorgen. Daarom herbekeek het bureau NODE Architectuur & Stedenbouw de structuur van de stad. Ze stellen voor om in 2030 het vervoer onder de grond te laten doorgaan, zodat de stad vrijkomt voor meer huisvesting en openbare ruimte.
3024942-slide-03-node-shenzhen-cargo-cloud

Caraca’s kabelmetro

Een van de belangrijkste voorstellen op de tentoonstelling is die van ontwerppraktijk Urban-Think Tank. Zij ontwierpen een kabelbaansysteem voor Caracas in Venezuela. In plaats van een volledig nieuwe infrastructuur te bouwen in het centrum van de stad, suggereren ze om de heuvel te gebruiken om mensen te vervoeren. De eerste ‘kabelmetro’ werd in 2010 al geïnstalleerd, en de stad is van plan om de dienst verder uit te breiden.
3024942-slide-04-utt-caracas-metro-cable