Slimme mobiliteit voor betere leefkwaliteit in steden

Meer en meer gaat de wereldbevolking in steden wonen. Om de levenskwaliteit daar te kunnen blijven garanderen, en verbeteren, zullen we een en ander toch flink moeten gaan herbekijken. Toon Donné, CEO van zZoomer, werkt alvast aan een oplossing voor de mobiliteitsuitdagingen.
door
Janne
Leestijd 2 min.

Toon, hoe moet de mobiliteit in een gezonde stad volgens jou ingericht zijn?

"Bij zZoomer maken we een onderscheid:  voor particuliere mobiliteit is bereikbaarheid (zaken als parkeren) belangrijk. Daar biedt kleine (en duurzame) mobiliteit zeker een meerwaarde. Voor professionele mobiliteit is de hub-oplossing interessant: een verzamelpunt aan de rand van de stad, van daaruit met kleinere en duurzame voertuigen het centrum binnenrijden. Met een minimum aan ecologische - en file-overlast."

Hoe draagt jouw bedrijf bij aan het beter/slimmer maken van de stad?

"ZZoomer streeft naar die kleine en duurzame mobiliteit vooral met elektrische scooters: die zijn een laagdrempelige een oplossing voor dingen die een fiets niet aan kan inzake actieradius of gewicht en volume. Sommige mensen fietsen ook liever niet. Verder willen we een zorgenvrije mobiliteit bieden. Daarom werken we een alomvattend huursysteem uit, inclusief zaken als het aspect slijtage. Als gebruiker hoef je je nergens om te bekommeren."

Hoeveel voertuigen hebben jullie al in circulatie?

"Momenteel al meer dan 30, en om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, plaatsten we reeds een volgende bestelling bij de fabrikant. We kiezen enkel topkwaliteit: écht duurzaam materiaal. Een scooter die na twee jaar al versleten is: dat is materiaalverspilling, daar is niks duurzaams aan."

"De gebruikers zijn enerzijds particulieren die bewust hun wagen ruilen voor een scooter, anderzijds de traditionele pizza-  en andere pakjesbezorgers die nu echt voor elektrisch kiezen. Onze e-scooters zijn uitstootvrij, ze stinken niet en ze maken geen lawaai."

ZZoomer opstarten moet vrij kapitaalintensief geweest zijn?

"Inderdaad: we bieden e-scooters maar ook e-fietsen, e-personenwagens en e-bestelwagens, we hadden een stevig startbedrag nodig. Geen evidentie, voor een start-up. Dus toen ik bij mijn bank, BNP Paribas Fortis, aanklopte, kon ik enkel een business plan voorleggen. Maar men geloofde daar meteen in mijn project, en de bank zette er meteen haar schouders onder, ook voor lange termijn. Bijzonder aangename ervaring, voor een ondernemer. De mensen daar vinden dit soort projecten echt belangrijk voor de rol die ze als bank willen spelen in de economie en de maatschappij."