HDR: het nieuwste technische hoogstandje in Hollywood

Er is een nieuwe speler op de markt van filmtechnieken en Hollywood is dolenthousiast. Doorheen de wandelgangen van CES, 's werelds grootste technologiebeurs, viel het woord HDR-tv al steeds meer en de filmindustrie lijkt alvast volledig gewonnen voor de techniek. Ook Samsung rust al zijn televisietoestellen dit jaar uit met HDR. Hoewel alles nog in de kinderschoenen staat, lijkt iedereen dus zeer enthousiast. Reden genoeg om de techniek eens onder de loep te nemen.
door
Kevin
Leestijd 1 min.

Wat is HDR?

Het zoveelste acrononiem rond high definition zou je denken, maar daar heb je het mis. HDR staat voor High Dynamic Range. De techniek houdt in dat het kwalitatief betere pixels maakt, wat de helderheid, het contrast en de kleuren ten goede komt. Dankzij HDR krijgt elke kleur een pak meer tinten, wat voor een dieper en intenser kleurenpallet zorgt.

Allemaal goed en wel, maar wordt het al gebruikt?

Nieuwe filmtechnieken betekenen ook nieuwe camera's en dat zijn vaak prijzige investeringen in de filmwereld. Zo loopt de huurprijs van een HDR-camera al snel op tot 4.250 euro per dag. Sommige opnames vergen echter twintig camera's, dus je kan je inbeelden dat het prijskaartje niet van de poes is. Gelukkig zijn er meer en meer studio's die de investering aandurven en zal de prijs op termijn waarschijnlijk zakken.

Kunnen we HDR al in actie aanschouwen?

Jazeker, zo is ‘The Revenant' één van de eerste grote films die in HDR geschoten is. Het prijsbeest op de Oscars ging ook niet voor niets aan de haal met de beeldjes voor Beste Cinematografie en Beste Regisseur. Ook de onderwaterscènes in ‘Mission Impossible – Rogue Nation' en het vierde seizoen van Homeland maken gebruik van de techniek. In de nieuwste ‘Captain America' schitteren  de superhelden van Marvel in HDR en dit jaar nog zullen ‘The Great Wall' en ‘Star Wars'-spin-off ‘Rogue One' de techniek naar het grote scherm brengen.

Sterker nog, studio's 20th Century Fox en Warner Bros plannen om alle films vanaf nu in HDR te brengen én oude films te remasteren met de techniek. Streamingdiensten Netflix en Amazon kondigden al soortgelijke plannen aan.

Hoe haal je HDR in huis?

De industrie is dus razend enthousiast, maar consumenten die mee willen zijn met de laatste technieken beschikken natuurlijk niet over dezelfde budgetten. Als je een HDR-toestel aanschaft, wil je dus zeker zijn dat je kwaliteit in huis haalt. Gelukkig is er het ‘Ultra HD Premium Logo'. Dat is een samenwerking tussen tv-producenten, zenders en filmmakers. Het logo garandeert kwaliteit en biedt een technische premium ervaring. Het logo werd in het leven geroepen om misbruik van de term HDR te voorkomen. Uiteraard mogen alle Samsung SUHD-tv's uitpakken met dit label. Zo geniet je binnenkort ook thuis van de meest kwalitatieve beelden.