5 cabrio's voor minder dan € 10.000

door
Joris
Leestijd 3 min.

Dakloos rijden is voor veel mensen een droom. Een aspiratie die vaak gepaard gaat met de gedachte van een hoog prijskaartje. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Zelfs voor een zacht prijsje kan je op 2dehands.be het dak open leggen en genieten van de zon op het gezicht en de wind in de haren. Hier zijn alvast 5 cabrio's die je kan kopen voor niet eens € 10.000.

De 9-3 was jaren aan een stuk de meest populaire cabrio van het land. En het is niet moeilijk om te zien waarom. Voor een cabrio was hij erg praktisch. Onder z'n stoffen kap zitten vier volwaardige zitplaatsen verborgen, je houdt nog een aardige koffer over en z'n vormgeving is apart en stijlvol, maar blijft ver weg van iets wat aanstootgevend is. De Saab heeft bovendien iets stijlvols. En omwille van z'n grote populariteit heb je op2dehands.be ook erg veel keuze. Voor minder dan € 10.000 hoef je je niet eens te beperken tot een benzine. Ook een diesel die goed is voor nog heel wat kilometers hoort tot de mogelijkheden.

De Mazda MX-5 is niet alleen een cabrio, het is ook een heuse sportwagen. Met motoren die maximaal 2-liter groot zijn is het geen krachtpatser, maar hij heeft wel achterwielaandrijving en biedt veel meer sensatie dan je zou vermoeden. Bovendien is hij relatief zuinig en staat hij te boek als erg betrouwbaar. Niet zelden worden ze door hun eigenaars vertroeteld en daarom vind je al pareltjes voor de helft van het bedrag in de inleiding.

Had je wellicht niet gedacht, maar je kan voor € 10.000 ook eigenaar worden van eenBMW Z4. Duitse bouwkwaliteit, tijdloze lijnen en een fijne tweezitter die zich perfect leent tot een weekendje cruisen of citytrippen. Het palet benzinemotoren gaat van eerder mak tot behoorlijk pittig – ja, zelfs in deze prijsvork. Let wel op, de Z4 is een sportief gekruide cruiser, geen volbloed sportieveling.

De Toyota MR2 wordt vaak over het hoofd gezien. Onterecht. Het is immers niet alleen een sympathiek ogende roadster, hij kan zich zonder schaamrood op de wangen tussen sportwagens begeven die een veelvoud van z'n prijs vragen. De 1.8l benzinemotor zorgt misschien niet voor de meest flitsende prestaties, maar z'n structuur met middenmotor deelt hij met de meest serieuze sportwagens op deze planeet. In rechte lijn zal je er de Z4 hierboven niet mee in de bumper bijten, maar als het zwarte lint onder de wielen begint te slingeren, schittert de MR2.

Een cabriootje kan natuurlijk ook gewoon klein en fijn zijn. En dan komt de Peugeot 206 CC in beeld. Dat was overigens een pionier. Mercedes zette met de SLK het metalen vouwdak weliswaar op de kaart, maar het was deze 206 die het concept toegankelijk maakte voor het grote publiek. En dat wist het te smaken. Er zijn er duizenden van verkocht. Bovendien bleken ze ook nog erg prettig te rijden. Wie een nieuw exemplaar kocht, werd geconfronteerd met een lage herverkoopwaarde, maar die er één zoekt in occasie kan daar zijn voordeel uit halen. Voor het budget in de inleiding kan je er makkelijk twee kopen.