Wat uw GSM allemaal prijsgeeft

door
Joris
Leestijd 2 min.

Fan Zhang, de eigenaar van Happy Child, een trendy Aziatisch restaurant in het centrum van Toronto, weet dat 170 van zijn klanten een avondje gingen stappen in november. Hij weet ook dat 250 klanten een bezoek brachten aan een fitness die maand, en dat 216 klanten kwamen vanuit Yorkville, wat een chique buurt is. Hij heeft deze informatie verkregen zonder ook maar één vraag te stellen aan één van zijn klanten.

Turnstyle Solutions

Zhang is een cliënt van Turnstyle Solutions Inc., een bedrijf dat sensoren heeft geplaatst in meer dan 200 zaken  in het centrum Toronto. De sensoren, niet groter dan een spel kaarten, traceren signalen van smartphones die Wi-Fi-signalen uitzenden, zonder dat de gebruikers zich hiervan bewust zijn. Met deze data worden portretten gemaakt van de ruwweg 2 miljoen mensen die er passeren: hun dagelijks leven, reisgewoontes, of ze aan yoga doen, welke restaurants, coffeeshops, stadions, hotels en nachtclubs ze bezoeken,... De mogelijkheden zijn eindeloos.

Locaties hebben betekenissen

"Locaties hebben betekenissen," zegt Eloise Gratton, een privacy-advocate. Marketeers kunnen afleiden dat een persoon een ziekte heeft via hun zoekopdrachten op internet en door de locatie een persoon na te gaan kan je hem/haar letterlijk een bezoek aan de dokter zien maken. "Het wordt dan zeer makkelijk om tot de conclusie te komen dat de betrokkene aan deze ziekte lijdt." Zegt ze.

Door te kijken hoe vaak een consument een golfbaan bezoekt in een maand,  kan je hem/haar classificeren als een amateur-, normale of zware golfer. Mensen van wie de mobiele telefoons telkens een gelijkaardig  traject afleggen in een stadspark tussen 05:30 en 08:30 's ochtends worden gemarkeerd door het algoritme als "ochtendjoggers". Het bedrijf kan iemand identificeren als "jeugd" door te kijken naar de telefoonsignalen die op scholen tijdens de schooluren worden uitgezonden.

Plaatsen waar mensen nooit dachten getraceerd te worden, zijn nu goudmijnen voor het verzamelen van informatie, zegt Ryan Calo, assistent-professor aan de Universiteit van Washington School of Law. "Steeds meer bedrijven slagen erin om ons online en offline  leven te verbinden." Zegt hij.