Vrachtwagens die gekoppeld rijden besparen tot vijf procent

Gekoppeld rijden, waarbij vrachtwagens elkaar in een treintje volgen, wint meer en meer aan belang. "Deze methode kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%", stelt ingenieur Thomas Vyncke (KULeuven) in zijn masterscriptie.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

"De Europese en Belgische wegtransportsector staat voor verschillende uitdagingen. Een dreigend personeelstekort en lage verkoopsmarges belemmeren een succesvolle bedrijfsvoering. Daarbovenop onderneemt de Europese Commissie ook nog eens verschillende acties. Zo wil ze bijvoorbeeld de uitstoot van broeikasgassen verminderen, innovatie in de sector aanwakkeren en de verkeersveiligheid doen stijgen. Gekoppeld rijden kan een antwoord op al deze uitdagingen bieden", stelt Vyncke, die zijn masterscriptie schreef met professor Dirk Cattrysse als promotor.

Wegtrein

Bij gekoppeld rijden vormen (gedeeltelijk) geautomatiseerde vrachtwagens, die elkaar op korte afstand volgen, een soort van ‘wegtrein'. Via een draadloos communicatiesysteem houden de vrachtwagens contact met elkaar. Daarnaast zijn ze uitgerust met sensoren die de omgeving scannen om de veiligheid te garanderen.

Door dicht bij elkaar te rijden verlaagt de luchtweerstand. Zo verbruiken ze minder brandstof en stoten ze dus minder CO2 uit. En ook de personeelskost zakt.

Vyncke: "Hierdoor kan de besparing op de voertuigkilometerkost tussen de 5% en de 15% liggen, afhankelijk van hoe men de trucks en de chauffeurs inzet."

Routekeuze

Het verschil in voertuigkilometerkosten tussen onafhankelijk en gekoppeld rijden kan een impact hebben op de routekeuze en planning van transportbedrijven. De kortste route is immers niet langer automatisch de goedkoopste en meest ecologische. Gekoppeld rijden kan zo aanzetten tot routewijzigingen. Die impact zien we vooral bij grotere bedrijven die een grote overlap hebben in routes. Zij kunnen, grotendeels door die overlap bij korte routes in combinatie met planningsynchronisatie, in totaal tot 5% besparen. Kleinere bedrijven met minder overlap tussen de eigen routes zouden met andere bedrijven moeten samenwerken om tot 2% te besparen.

Wettelijk kader

Het klinkt als muziek in de oren, maar we zijn er nog niet. Er zijn al tests uitgevoerd, maar tot nu toe zijn bedrijven nog niet overgestapt naar gekoppeld rijden. Hiervoor zijn volgens Vyncke belangrijke stappen nodig: "De regering moet een concreet wettelijk kader ontwerpen dat gekoppeld rijden mogelijk maakt. Daarnaast moet het consumentenvertrouwen in gekoppeld rijden opgekrikt worden. Maar ook de technologie zelf moet nog getest en gevalideerd worden om de veiligheid te garanderen."

Doe mee aan de Vlaamse Scriptieprijs!

Net afgestudeerd en een bachelor- of masterproef afgewerkt? Laat het resultaat van al dat harde werk niet in een stoffige kast wegkwijnen! Nog tot en met 1 oktober kan je jouw scriptie indienen voor de Vlaamse Scriptieprijs. Je maakt kans op geldprijzen tot 2.500 euro en een artikel in Metro over jouw scriptie! www.scriptieprijs.be