Vooral alleenstaanden en welgestelden kopen bio

De verkoop van biologische producten in België groeit sterk, maar blijft toch vooral populair bij alleenstaanden of gezinnen met een dikkere portemonnee. Dat blijkt uit het Biorapport 2015 van de Vlaamse overheid.
door
Xavier
Leestijd 1 min.

De Belgische bestedingen aan biologische producten groeiden vorig jaar met liefst 18% tot 514 miljoen euro. Dat is de sterkste stijging in jaren, terwijl de totale voedingsbestedingen met maar 1,1 procent stegen. De stijging bij bio wordt vooral verklaard door een hogere aankoopfrequentie, luidt het in het rapport.

Welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden zijn de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen, terwijl ze maar 39% van de bevolking uitmaken. De grootste stijging qua bio-aandeel de laatste zeven jaar zien de onderzoekers dan weer bij de welgestelde gezinnen met kinderen en vooral bij de alleenstaanden ouder dan 40 jaar.

Oudere alleenstaanden hebben momenteel het hoogste bio-aandeel. Ruim 4% van hun bestedingen aan verse voeding gaat naar bioproducten. Ook de jonge alleenstaanden zijn intensieve biokopers, maar tonen de laatste jaren een wisselende interesse. Huishoudens met kinderen en een beperkt inkomen hebben dan weer het laagste bio-aandeel, namelijk 1%.

Verse bioproducten zijn dan ook gemiddeld een derde duurder dan de gangbare alternatieven. Het grootste verschil zit bij eieren: een bio-eitje is dubbel zo duur als een standaard scharreleitje. Het kleinste verschil is er bij de vleesvervangers, waarvan de biovariant 13% duurder is.

Foto Belga / S. Gremmelprez