"Verkeerslichten verhogen het veiligheidsgevoel"

"We moeten locatie per locatie bekijken of een verkeerslicht weg kan". Dat stelt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De organisatie erkent dat sommige verkeerslichten overbodig zijn, maar doet liever geen uitspraak over percentages of aantallen.
door
Heleen
Leestijd 2 min.

Het BIVV reageert daarmee op een uitspraak van Touring in de kranten van De Persgroep dat 50% van de verkeerslichten verwijderd kan worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Volgens VAB kan in de bebouwde kom zelfs 90% van de lichten verdwijnen.

Het BIVV doet daar zelf liever geen uitspraken over. "We vinden dat locatie per locatie moet onderzocht worden of verkeerslichten weggenomen kunnen worden, in functie van verkeersstromen en urbanisatie", zegt woordvoerster Karin Genoe.

Verkeersveiligheid

De organisatie wijst ook op de rol die verkeerslichten spelen bij het gevoel van verkeersveiligheid. "Verkeerslichten zijn aangelegd om conflicten tussen weggebruikers te vermijden, waardoor voetgangers en fietsers zich ook veiliger voelen", aldus Genoe. "Uit onze Nationale VerkeersOnVeiligheidsEnquête blijkt dat ouders een verkeersonveilig gevoel ervaren wanneer ze hun kinderen te voet of met de fiets naar school laten gaan. Als er in de zones rond scholen nog een aantal verkeerslichten weggaan, zullen ze misschien nog minder geneigd zijn om hun kinderen te voet of met de fiets naar school te laten gaan."

Knipperlichten

Net als VAB en Touring denkt het BIVV dat verkeerslichten op knippermodus zetten een oplossing kan zijn, maar dat enkel 's nachts en in welomschreven omstandigheden. "Als je zones hebt waar overdag belangrijke kruisende verkeersstromen gescheiden worden door verkeerslichten, en waar 's nachts weinig of geen verkeer is, biedt de knipperlichtmodus 's nachts een oplossing", besluit Genoe.