Veranderen van telecomoperator is makkelijker vanaf vandaag

Vanaf vandaag wordt het makkelijker om te veranderen van operator voor vaste telecomproducten zoals digitale televisie, internet en vaste telefonie. Volgens de nieuwe Easy Switch-regels moet de operator het leeuwendeel van de administratieve rompslomp op zich nemen.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

«Tot nu toe moest de consument zelf alle administratie op zich nemen en afspraken met de technicus regelen. Vaak zagen mensen bovendien dat de dienstverlening voor een tijdje werd onderbroken. Dat is een serieuze drempel», legt federaal minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) uit.

Concurrentie aanscherpen

Met de Easy Switch-campagne hoopt hij op hetzelfde effect als op de energiemarkt en de mobiele telefoniemarkt, die na de invoering van soepele overstapregels een nieuwe dynamiek kregen. “De telecomprijzen zullen pas dalen als meer mensen overstappen naar de goedkoopste operator, waardoor de concurrentie wordt aangescherpt. Dat maken we veel makkelijker."

Voortaan zal het dus volstaan om met een uniek identificatienummer, te vinden op de factuur of in de klantenzone, naar een concurrent te stappen. Die zal vervolgens afspraken moeten maken met de oude operator. Voor een afspraak met de technicus zal de consument nooit meer een volledige dag moeten thuisblijven. Komt de technicus niet opdagen, dan moet de consument een vergoeding van 10 euro krijgen. De gehuurde decoder van de vorige operator moet de klant wel zelf gaan inleveren van zodra de overstap is geregeld.

Proximus

De minister gaf vorige week te kennen dat het hem niet zint dat Proximus enkele mobiele tariefplannen duurder maakt. Wie het niet eens is met de tarieven, maant hij daarom aan over te stappen naar een concurrent. Om tarieven te vergelijken kan je terecht op tariefvergelijker bestetarief.be van telecomregulator BIPT of de vergelijkingsmodule van consumentenorganisatie Test-Aankoop