Van Overtveldt steekt licht op bij succesvolle Belgen in New York

door
Belga
Leestijd 2 min.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) heeft maandag een reeks succesvolle Belgische ondernemers bezocht in New York. De vinger aan pols houden, peilen naar wat hen de plas deed oversteken en leren wat hen daar houdt, dat was het opzet. Zowel financiële spitstechnologie als hippe start-ups passeerden de revue. Met 'big data' opvallend vaak als rode draad. Het gesprek met NG Data deed Van Overtveldt even wegdromen. De Belgische kmo zet volop in op de analyse van gigantische hoeveelheden data voor banken, telecom- en mediaklanten, intussen vanuit vestigingen in New York, San Francisco, Singapore, Gent en Mechelen. "Denk aan de opties voor de fiscus, niet in het minst voor fraudebestrijding", liet hij zich ontvallen. "We hebben het er vaak over, maar het blijft een project van lange adem."

Even voordien was de financiënminister al bij IntellectEU geweest, een bedrijfje met een vijftigtal ontwikkelaars dat volop inzet op het vergemakkelijken en versnellen van financiële transacties "van dagen naar seconden". Zij hebben het potentieel om de bankwereld grondig door elkaar te schudden, vermoedt een erg geïnteresseerde Van Overtveldt.

Het grote voordeel van New York als uitvalsbasis? Bij de obligate wafel bij Wafels & Dinges bleken de loonkosten zeker een pluspunt, maar elders klonk vooral dat hier de grote jongens zitten en de markt simpelweg veel groter is. Veruit de grootste troef is echter het gemak om als beloftevolle start-up aan kapitaal te geraken. Iets wat helaas niet zomaar te kopiëren valt naar België, beseft Van Overtveldt.

Opvallend: de boomende start-up Seaters houdt zijn ontwikkelaars in België. "Ingenieurs hier zijn duur, niet loyaal en niet noodzakelijk beter", verduidelijkte stichter Jean-Sébastien Gosuin. Zijn bedrijf helpt organisatoren alle zitjes vullen op events. "Uitverkocht is goed, geen lege zitjes nog beter", luidt het devies. Bovendien kan het woekerverkoop en astronomische prijzen op de zwarte markt helpen tegengaan.

Tot slot hield Van Overtveldt halt bij Sharingbox, een bedrijfje dat op drie jaar tijd enorme opgang maakte met mobiele photoboots voor evenementen wereldwijd. Leuk voor gasten en interessant voor bedrijven om wat extra reclame te maken op sociale media. Maar opnieuw bleken vooral de mogelijkheden op vlak van big data de heilige graal om een duurzame toekomst veilig te stellen, besloot de Belgische minister.

bron: Belga