Twitteraars richtten zich tijdens lockdown vooral tot experts en Greta Thunberg

De meest gedeelde berichten op Twitter en sociale media kwamen tijdens de coronacrisis van erkende media, gezondheidsautoriteiten, academici, politici of bekende gezichten als Greta Thunberg. Dat blijkt uit een studie van de Vrije Universiteit Brussel. Ondanks de ontzettende variatie aan stemmen en de dreiging van fake news, blijkt dat twitteraars toch nog vaker voor betrouwbare bronnen kiezen.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Tijdens de lockdown was iedereen op zoek naar informatie over wat er exact gaande was. Dat blijkt ook duidelijk uit de berichten die het vaakst gedeeld werden op Twitter, wijst een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) uit. Twitteraars haalden hun informatie vooral bij mensen en organisaties die vertrouwen uitstralen, zoals experts, erkende media, gezondheidsautoriteiten, academici en politici. Opvallend is dat berichten van bekende gezichten zoals Greta Thunberg ook vaak gedeeld werden.

Om de informatieverspreiding en de aanwezigheid van fake news op Twitter tijdens de coronacrisis in kaart te brengen, ontwikkelden VUB-onderzoekers Marlen Komorowski en Ike Picone een 'crawler'. Deze zoekmachine verzamelde ruim 50.000 tweets over COVID-19 die tussen 17 en 24 maart van dit jaar door Europese Twitterprofielen werden verstuurd. Na analyse van het aantal likes en retweets werden bepaald welke berichten voor de meeste interactie zorgden.

BBC en Snapchat

Hieruit blijkt dat tweets van gekende nieuwszenders zoals Sky News of BBC en van publieke instellingen zoals de International Observatory of Human Rights of het European Centre for Disease Prevention and Control het vaakst geretweet en geliket werden. Invloedrijke academici, politici en journalisten, maar ook andere bekende gezichten of bedrijven zoals Greta Thunberg en Snapchat werden opvallend veel gedeeld.

"Met deze studie willen we uiteraard niet ontkennen dat er nog altijd fake news circuleert op sociale media. Maar ze toont wel aan dat het voor publieke instellingen nuttig blijft om er aanwezig op te zijn om desinformatie mee aan te pakken en gebruik te maken van het grote bereik dat sociale media bieden", stelt dokter Marlen Komorowski.