Treinen reden voorbije tien jaar nooit zo stipt als in 2015

De treinen reden de voorbije jaren nooit stipter dan in 2015. Dat blijkt uit cijfers van Infrabel. «We hebben sterk ingezet op het onderhoud van bovenleiding, sporen en seininrichting», klinkt het.
door
Heleen
Leestijd 1 min.

In 2015 reed 90,9% van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. Dat is een pak beter dan de 88,2% van het jaar voordien en meteen het beste cijfer sinds 2006. Het jaar 2013 was een absoluut dieptepunt met een stiptheid van 85,6%. «We moeten bescheiden blijven, maar het is een goed resultaat», zegt Thomas Baeken van Infrabel. «We willen het de volgende jaren minstens even goed doen, maar weten dat er nog werkpunten zijn.»

Zachte winter

Dat de treinen vorig jaar zo stipt reden, heeft volgens Infrabel verschillende redenen. «Er is het nieuwe transportplan en het was een zachte winter, maar belangrijk is ook dat we sterk hebben ingezet op bovenleidingen, sporen en seininrichting», verklaart Baeken de goede resultaten.

Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers - waarbij een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt in de cijfers - dan steeg de stiptheid tot 89%, tegenover 86,4% in 2014. In 2015 werd 1,9% van de treinen afgeschaft, in 2014 was dat nog 2,4%.

TreinTramBus zegt dat de nieuwe stiptheidscijfers van het spoor inderdaad een vooruitgang zijn, maar plaatst toch enkele kanttekeningen. Zo wordt de stiptheid gemeten per klant en niet per trein en werd in de nieuwe dienstregeling voor heel wat treinen extra reistijd voorzien.