Tiany Kiriloff: "Ik ben een echte kameleon"

Tiany Kiriloff is in de fleur van haar leven. In haar nieuwe boek ‘The goodlife tussen luiers en stiletto's' vertelt de 39-jarige leading lady van het online bedrijf Belmodo hoe ze een middenweg zoekt tussen haar passie voor mode, haar gezin en haar sociaal leven.
door
Heleen
Leestijd 3 min.

Hebben vrouwen die geen make-up dragen of niet te lang voor hun kleerkast willen staan ook iets aan jouw boek?

“Ook al is mode niet helemaal je ding, toch is kledij een soort weerspiegeling van je ziel. Heel veel tips zijn bedoeld om je te helpen om je outfits meer af te stemmen op jezelf. Je moet niet proberen je in een trend te wringen, want er zijn zoveel soorten kledij dat je alle kanten uit kan. Het is gewoon een kwestie van in die modewereld je eigen ding te vinden. Daarnaast ben ik ook moeder van drie kinderen, dus vind je veel praktisch advies om alles in evenwicht te houden. Bovendien staat het boek ook boordevol adresjes voor een lekkere koffie of een etentje met vriendinnen.”

Imperfect kan ook perfect zijn. Dat is één van de boodschappen die je meegeeft. Kun je een concreet voorbeeld geven?

“Wanneer je je make-uptasje vergeet maar toch een lippenstift bij de hand hebt, kan je jezelf opfleuren door op je lippen en wangen te smeren, en eventueel zelfs een beetje op je oogleden. Zo wordt imperfect dan toch perfect. In de mode zie je nu ook bijvoorbeeld dat het hemdje niet mooi in de broek wordt gestoken en vaak zelfs oversized is. Het mag dus allemaal wat nonchalanter en de puntjes moeten niet altijd op de i staan. Dat wil ik meegeven aan de lezers: zeker als je een drukke job moet combineren met een gezin, mag je niet te streng zijn voor jezelf.”

Net zoals bij Belmodo focus je in je boek op Belgische mode. Welk jong talent moeten we in de gaten houden?

“Façon Jacmin is een jong label dat op poten werd gezet door de eigenzinnige tweeling Ségolène en Alexandra Jacmin vanuit hun voorliefde voor denim. De ene gaat zeer creatief te werk en de andere is meer commercieel ingesteld, waardoor ze een complementair duo vormen. Ik doe mijn best om zo veel mogelijk lokale initiatieven te steunen, zodat ze gemotiveerd blijven om te creëren. Het is misschien gemakkelijk om made in China te kopen in de Primark, maar als je de lokale economie niet ondersteunt dan kan ze ook niet overleven. Het probleem is dat veel mensen amper Belgische merken kunnen opnoemen. Daarom zie ik het als mijn taak om die labels in the picture te plaatsen.

Met Belmodo organiseren we ook dit jaar voor de tweede keer #dagvandebelgischemode waarin we iedereen oproepen hun liefde voor de Belgische mode te tonen en te sharen via deze social media campagne.” (lacht)

Heb je het gevoel dat de mode beïnvloed wordt van onderuit, door Instagrammers en bloggers?

“Ontwerpers hebben altijd moodboards op de tekentafel liggen ter inspiratie. Daarin zie je regelmatig foto's van street style bloggers of van influencers verschijnen, zodat die onrechtstreeks een invloed hebben op de ontwerpen van die merken. Zelf heb ik bijvoorbeeld de African Wax-jurkjes van Odile Jacobs, een verpleegster met een passie voor mode, leren kennen via Instagram. In Ghana raakte ze geïnspireerd door de kleurrijke, katoenen vrouwenkledij om haar eigen collectie te lanceren waarin ze haar roots moeiteloos combineert met de moderne Westerse wereld.”

Je wijdt ook een hoofdstuk aan tweedehandskledij. Wanneer vind jij de tijd om in vintage shops te snuisteren?

“Alleen in het buitenland ga ik naar fysieke tweedehandswinkels. Gelukkig kan ik als vintage lover online heel veel stukken op de kop tikken die een tweede leven verdienen. Vintage kledij is niet alleen betaalbaar, het is ook origineel en ecologisch verantwoord.”

Zijn er kledingstukken uit jouw jeugd die nu weer in de mode zijn?

Foto Valeriya Maltsava

“Als kind van de nineties ben ik heel alternatief gekleed geweest. Zo heb ik een heel androgyne kledingstijl gehad tijdens een grunge-periode. De T-shirts met rockbands, skinny broeken en DR. Martens-schoenen zie je nu ook terugkeren. Ook de crop tops en sportmerken als Fila, die nu weer in de mode zijn, heb ik gedragen in mijn jeugd.”

Hoe zou je je huidige kledingstijl omschrijven?

“Door mijn roots heb ik een heel eclectische kledingstijl die niet gebonden is aan moderegeltjes. Ik combineer graag prints en kleuren vanuit een mix-en-matchfilosofie, maar ik kan ook heel sober voor de dag komen. Ik besteed altijd veel aandacht aan accessoires, omdat ik vind dat een juweel of een handtas je outfit kan afmaken.”

Mogen jouw drie dochters hun eigen outfit kiezen?

“Ik heb al lang niets meer te zeggen! Zolang ze min of meer rekening houden met het weer mogen ze aantrekken wat ze willen. En als ze toch kiezen voor een jeansshort in de winter dan gaan we daar creatief mee om door een kousenbroekje aan te doen. De kleinste van twee jaar kleed ik zelf nog, maar dat zal ook niet lang meer duren.” (lacht)

Foto Dirk Alexander

Tot slot: wat vind jij het leukste aan vrouw-zijn?

“Dat je als vrouw een leven kunt schenken is een wonder op zich. Vooral tijdens mijn derde zwangerschap ben ik heel erg gaan beseffen hoe wonderbaarlijk het is dat er een kind wordt gevormd in je buik. Maar ik ben veel meer dan een moeder. Als vrouw ben je een soort kameleon: je kan heel veel verschillende gedaantes jezelf aannemen. Op vlak van mode kan je zowel vrouwelijk als masculien voor de dag komen. En in het huishouden krijgen wij alles klaar!” (lacht)

Charlotte De Cort 

Tiany Kiriloff, ‘The good life tussen luiers en stiletto's?', Belmodo x Borgerhoff & Lamberigts, 25 euro. De #dagvandebelgischemode vindt plaats op 20 oktober.

Wie is Tiany Kiriloff?

Tiany Kiriloff is een Vlaamse fashionista met Chileens-Russische roots. Gestuwd door haar liefde voor fashion begon de nu 39-jarige schone haar carrière bij de toenmalige muziekzender JIMtv als presentatrice van het modeprogramma Alive.Style. In 2008 stampte Kiriloff haar eigen online modemagazine Belmodo uit de grond. Samen met Didier Engels, bekend van het deejay-duo Hermanos Inglesos, heeft Kiriloff drie dochters.