"TBL1+ is hulpsysteem voor treinbestuurder"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel geeft geen commentaar over het al dan niet ontbreken van veiligheidssysteem TBL1+ aan het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse. Hij wijst er wel op dat TBL1+ een "besturingshulpsysteem" is, "dat steunt op het absolute respect van de treinbestuurders voor de lichtseinen langs de sporen". De Mediahuis-kranten schreven woensdag dat het sein op de plaats van het ongeval niet uitgerust zou zijn met TBL1+. Het ongeval had kunnen worden vermeden als het veiligheidssysteem er wel was geweest, zo schrijven ze. "Op uitdrukkelijke vraag van de procureur des Konings communiceren we niet over het onderzoek of over elementen daaruit. Over het bewuste sein kunnen we dus geen uitspraken doen", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

De spoorinfrastructuurbeheerder gaat in een persbericht wel dieper in op enkele algemene elementen. Zo bevestigt hij dat ongeveer 7.500 van de 10.700 seinen langs het Belgische spoor uitgerust zijn met TBL1+. Dat lijkt niet overeen te komen met "de efficiëntiedekking van 99,9 procent op het Belgische spoornet" die Infrabel zelf steeds naar voren schuift.

"De effectieve dekking van dit systeem werd bepaald op basis van objectieve criteria aan de hand waarvan een theoretisch risico wordt berekend", klinkt de uitleg in een persbericht van de spoornetbeheerder. Concreet betekent dit dat er voor de installatie van TBL1+ werd gekeken naar bijvoorbeeld het aantal reizigers op een lijn, het aantal treinen en hun snelheid.

TBL1+ is een systeem dat geactiveerd wordt als een trein door een rood sein rijdt of als de trein op 300 meter ervan meer dan 40 kilometer per uur rijdt.

bron: Belga