Samsung staat voor grote veranderingen onder leiding van nieuwe voorzitter

door
Roald
Leestijd 2 min.

Volgens de Wall Street Journal zijn er grote veranderingen op til bij Samsung. De strategie die sinds 2009 gevolgd wordt, wordt mogelijk overboord gegooid. De 73-jarige Lee Kun-hee, de voorzitter van Samsung, introduceerde toen een tienjarenplan waarin de jaarlijkse omzet verviervoudigd moest worden naar 400 miljard dollar. Daanaast wilde hij dat Samsung het grootste technologiemerk zou worden met het hoogste marktaandeel in diverse markten. Er werden miljarden geïnvesteerd in marketing om Samsung te laten groeien.

Vorig jaar belandde de voorzitter echter in het ziekenhuis na een hartaanval en achter de schermen heeft zijn 46-jarige zoon Lee Jae-Yong zijn taken overgenomen. Volgens de Amerikaanse zakenkrant wil Lee het roer volledig omgooien. Voor hem is marktaandeel niet meer het belangrijkste en het doel van 400 miljard dollar wordt losgelaten.

De jonge voorzitter voert zijn plannen al langzaam door, maar zal ze pas openlijk communiceren wanneer hij zijn vader officieel opvolgt. Lee wil zich richten op een eigen identiteit.

Lee wil vermijden dat Samsung hetzelfde lot ondergaat als Sony in Japan. Het Japanse bedrijf zag zijn omzet en marktaandeel verdwijnen door de concurrentie van goedkopere en efficiëntere Zuid-Koreaanse bedrijven zoals Samsung en LG. Dat is wat Lee wil voorkomen nu Samsung concurrentie krijgt van Chinese merken als Huawei.

Samsung zag zijn winst uit de verkoop van smartphones met 42 procent dalen. Onder meer de verkoop van Galaxy S5 viel tegen waardoor Samsung met 20% van de geproduceerde toestellen bleef zitten.

Het doel van zijn vader om een omzet van 400 miljard te draaien, is ook nog ver weg. Tussen 2009 en 2014 steeg de omzet maar van 100 naar 190 miljard.

Een deel van de revolutie binnen het Zuid-Koreaanse bedrijf onder leiding van Lee is al zichtbaar. Zo koos Samsung bij de Galaxy S6 voor het eerst voor een metalen behuizing en zelf ontwikkelde processor. Bovendien liet Samsung haar nieuwe vlaggenschip produceren in Viëtnam om de kosten te drukken.

Ook in de hoogste managementlaag werden er al veranderingen doorgevoerd waarvan een anonieme hooggeplaatste medewerker zei dat het leek op een situatie uit Game of Thrones.