Recordaantal van 81,8 miljoen dienstencheques aangekocht in 2016

door
Belga
Leestijd 2 min.

In 2016 is in Vlaanderen een recordaantal van 81,8 miljoen dienstencheques aangekocht. Dat is een stijging met 3,8 procent tegenover het jaar voordien. Het stelsel lijkt zich wel wat te stabiliseren. Het jaar voordien was er namelijk nog een groei van ruim 10 procent. Dat blijkt uit het jaarrapport over de Vlaamse dienstenchequesector dat Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters vandaag heeft bekendgemaakt. Uit het rapport blijkt dat 668.066 gebruikers in 2016 samen 81,8 miljoen dienstencheques hebben aangekocht bij 1.473 ondernemingen. Daarmee werden 88.334 dienstenchequewerknemers aan het werk gezet, gemiddeld gedurende 2,4 uur per week en per gebruiker.

De cijfers geven ook aan dat vooral dertigers (18,3 procent) en veertigers (22,2 procent) gebruikmaken van dienstencheques. Het systeem is ook populair bij 65-plussers (29,1 procent). Mensen jonger dan 30 maken amper gebruik van dienstencheques (3,8 procent). Minister Muyters: "De dienstencheques lijken zo hun doel te bereiken om door het verlichten van huishoudelijke taken bij te dragen tot een betere life-work balance, zeker voor jonge gezinnen en tweeverdieners."

Onlangs kreeg Sodexo, het bedrijf dat de dienstencheques uitgeeft, een nieuwe boete omdat de overstap naar elektronische dienstencheques trager en moeilijker loopt dan gepland. In 2016 deed 41 procent van de gebruikers een beroep op elektronische dienstencheques. Het zijn vooral de jongere generaties die het snelst de overstap naar elektronische cheques zetten. Eind 2017 is het aandeel elektronische gebruikers gestegen naar 53 procent, maar dat was ruim onder de geplande 95 procent.

In totaal kostte het dienstenchequestelsel in 2016 bijna 1,3 miljard euro, inclusief 177,3 miljoen euro voor de fiscale aftrek van dienstencheques.

Ondanks de voortdurende groei van het aantal verkochte dienstencheques, daalt het aantal dienstencheque-ondernemingen. De sector zit in een consolidatiebeweging, waarbij vooral kleinere spelers de sector verlaten via vrijwillige stopzettingen en faillissementen, en grotere ondernemingen een groeiend marktaandeel veroveren.

De sector blijft vooral vrouwelijk personeel aantrekken. Amper twee procent van de werknemers zijn mannen. Er werken ook relatief weinig jongeren in de dienstenchequesector. Meer dan de helft van de werknemers zijn dertigers of veertigers.

bron: Belga