Promoot je bedrijf online & offline

door
Online redactie
Leestijd 4 min.

Wanneer je net start met een nieuw bedrijf is zichtbaarheid ontzettend belangrijk. Je wil natuurlijk gevonden worden door potentiële nieuwe klanten. Het is dan ook ontzettend belangrijk om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Maar, dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Hier heb je een strategisch plan voor nodig en dat vergt tijd en moeite. Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel mogelijkheden om je bedrijf te promoten dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Kies je voor puur en alleen online promotie of ga je ook voor de offline markt? Welke doelgroep wil je bereiken en waar is deze te vinden? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen voor je kan starten met het promoten van je bedrijf. Er zijn in ieder geval ontzettend veel mogelijkheden om je bedrijf te promoten zowel online als offline. In dit artikel gaan we verder in op de online en offline promotiemogelijkheden. Zo kun jij straks strategisch aan de slag met de promotiekanalen die passen bij jouw bedrijf!

Online promotie

1. Social media
We zullen maar meteen aftrappen met een van de bekendste promotiemogelijkheden. Social media. Je komt als bedrijf zijnde niet meer weg zonder een instagrampagina, facebookpagina en LinkedIn pagina. Via deze kanalen kun je je bereik vergroten en mensen kennis laten maken met jouw services en diensten. Zorg ervoor dat je ook actief gebruik maakt van deze pagina’s. Ben je hier zelf niet zo goed in, dan kun je tegenwoordig social media ook uitbesteden aan echte social media experts. Wanneer je je socials op de juiste manier weet in te zetten kun je een ontzettend groot bereik realiseren en daarmee klanten aantrekken voor jouw bedrijf.

2. Adverteren
Adverteren kan op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld betaalde advertenties plaatsen op je social media kanalen. Maar je kunt ook inspelen op SEA. Zoekmachine adverteren (SEA) is een onderdeel van zoekmachine marketing. Je zet hiermee in op jouw zichtbaarheid op google. Ontzettend belangrijk! Wanneer je als klant een dienst of product zoekt ga je vaak als allereerste naar je grote vriend google. Wil jij dat klanten via google bij jou terecht komen? Dan moet je er dus voor zorgen dat jouw pagina bovenaan komt te staan bij google. SEA kan je hiermee helpen. Heb je hier geen kaas van gegeten? Laat je dan adviseren door professionals of geef dit deel uit handen. Wanneer je dit goed doet, kan het ontzettend veel opleveren voor jouw bedrijf.

3. E-mailmarketing
Via e-mailmarketing kun je zelf actief potentiële klanten benaderen. Verkoop jij bijvoorbeeld zelf geschreven kinderboeken, dan kun je winkels die passen bij dit product actief benaderen om een samenwerking aan te kunnen gaan. Maar e-mailmarketing is ook bestaande klanten op de hoogte houden van de nieuwste aanbiedingen, nieuwste producten en diensten. Zorg ervoor dat mensen zich jouw naam weten te herinneren.

 

Offline promotie

1. Vakbeurzen
Regel een stand op een passende vakbeurs. Op deze manier kun je je bedrijf echt in de picture spelen. Het bijwonen van een vakbeurs heeft ontzettend veel voordelen. Zo kun je je naamsbekendheid vergroten. Is je doelgroep direct aanspreekbaar en kun je zien wat de concurrentie doet. Heel interessant want je bent natuurlijk niet het enige bedrijf in jouw branche. Kijk wat de concurrentie doet en zorg dat je jezelf onderscheid van de rest. 

2. Flyers & Visitekaartjes
Flyeren en visitekaartjes, op deze manier kun je je bereik enorm vergroten en jouw doelgroep aanspreken. Het ontwerpen hiervan kun je eenvoudig online doen via PeterPrint. Op deze manier kun je flyers en visitekaartjes ontwerpen die passen bij jouw bedrijf. De volgende stap is om deze te gaan verspreiden. Plan een middag in en ga verschillende bedrijven en instanties af met de vraag of je hier flyers neer mag leggen. Op deze manier kun je ontzettend veel toekomstige klanten bereiken.

3. Mond op mond reclame
Hoewel je hier zelf misschien niet zoveel invloed op hebt, is dit misschien wel de krachtigste reclame die er is. Wanneer je zelf opzoek bent naar een nieuw item en iemand heeft een goede tip ben je al snel geneigd om voor dat bedrijf te kiezen. Je hebt namelijk positieve ervaringen gehoord en hebt daardoor vertrouwen in het bedrijf. Wanneer jij een hotel gaat boeken of bij een restaurant gaat eten ga je ook vaak eerst reviews lezen. Op basis daarvan maak je vervolgens een keuze. Vraag tevreden klanten dus altijd voor een review. En hopelijk zullen ze hun vrienden, familie & bekende over jouw producten of diensten vertellen.

Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden voor online en offline promotie van jouw bedrijf. Kies de promotiemiddelen die het beste bij jouw en je bedrijf passen. Alleen zo, zal je het beste resultaat behalen.