Patiënten laten zich verrassen door kostenplaatje

Heel wat patiënten zijn vaak verrast wanneer ze de rekening van een zorgverlener krijgen voorgeschoteld. Dat blijkt uit een enquête van de Christelijke Mutualiteit (CM) bij 5.500 leden.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Patiënten weten wel hoeveel ze moeten betalen voor een bezoek aan de huisarts. Ook het kostenkaartje van consultatie bij een osteopaat, een psychiater of een kinesist is duidelijk. Maar één Belg op de drie weet niet hoeveel de tandarts aanrekent. Bij de oogarts en de gynaecoloog is de helft van de ondervraagden niet op de hoogte van de prijzen.

"Op 18 april, de dag van de patiëntenrechten, willen wij zorgverleners en patiënten oproepen om ook het gesprek aan te gaan over de kostprijs van een behandeling", stelt het ziekteverzekeringsfonds.

Geen dialoog

De CM wijt de onwetendheid aan het gebrek aan dialoog. "Als reden om er zelf niet over te beginnen, geven patiënten aan dat de kostprijs niet het eerste is waar ze aan denken als ze bij een zorgverlener langsgaan", verklaart Martine Van de Walle, nationaal secretaris bij de CM. "Vaak vertrouwen ze er ook op dat hun ziekenfonds voldoende zal tussenkomen." Heel wat zorgverleners informeren hun patiënten over de kostprijs van een behandeling, maar volgens Van de Walle is er nog duidelijk een weg te gaan. Een filmpje en een onlinecampagne van de CM moeten mensen nu stimuleren om ook over het financiële aspect te spreken met hun arts.

Patiëntenrechten

De cijfers van de CM worden bevestigd door het Vlaams Patiëntenplatform. Uit een rondvraag bij 1.406 personen blijkt dat 81% het afgelopen jaar onvoldoende geïnformeerd was over de kosten van een behandeling.

Diezelfde peiling toont bovendien aan dat patiënten over het algemeen niet op de hoogte zijn van hun rechten. Hoewel de wet op patiëntenrechten vijftien jaar geleden is ingevoerd, is één Vlaming op de vijf niet op de hoogte. Van de mensen die wel afweten van het bestaan, geeft drie vierde aan de details niet of niet goed genoeg te kennen. Het Vlaams Patiëntenplatform vestigt nu extra de aandacht op de rechten door folders te verspreiden in verschillende dagverzorgingscentra.