Passagiers missen vlucht door lange wachttijden

De heropening van de vertrekhal van Brussels Airport is niet probleemloos verlopen. Passagiers misten hun vlucht omdat ze lang moesten aanschuiven aan de veiligheidsscreening.
door
Belga
Leestijd 2 min.

Dankzij de heropening van de vertrekhal en de tijdelijke constructie die nog operationeel blijft, draaide Brussels Airport gisteren voor het eerst op 80% van de normale capaciteit. Concreet komt dat neer op 20.000 tot 25.000 vertrekkende passagiers per dag.

Om veiligheidsredenen mogen enkel passagiers met een geldig ticket de vertrekhal binnen en daarvoor worden ze eerst nog grondig gecontroleerd in twee tenten voor de vertrekhal. Daar moesten mensen soms meer dan twee uur aanschuiven, waardoor velen hun vlucht misten.

Brussels Airport erkent de problemen, maar belooft verbetering. «De eerste dag van grote operationele wijzigingen is altijd moeilijker», aldus woordvoerster Anke Fransen. «We zullen de operaties evalueren en optimaliseren, en we vermoeden dat het de komende dagen zal verbeteren.» De reizigers wordt gevraagd om zeker drie uur op voorhand op de luchthaven te zijn, online in te checken en zo weinig mogelijk bagage mee te nemen.

Die inchecktijd is te lang, vinden de reisbureaus. «De doelstelling moet zijn om op zeer korte termijn terug de check-in te kunnen doen binnen de twee uur, anders zullen nog meer zakenreizigers afhaken en kiezen voor buitenlandse luchthavens», zegt de beroepsvereniging van reisbureaus BTO. Brussels Airlines sluit zich daarbij aan. «Vanuit commercieel oogpunt niet houdbaar.» De luchtvaartmaatschappij heeft al zware klappen moeten incasseren. Door de aanslagen en de daaropvolgende sluiting van de luchthaven waren er in maart maar liefst 19,1% minder passagiers vervoerd dan tijdens dezelfde maand vorig jaar.

bron: Belga