Openbaar vervoer MIVB bij meest gebruikte in Europa tijdens corona

Het openbaar vervoer van de Brusselse MIVB stond ook tijdens de coronapandemie niet stil. CEO Brieuc De Meeûs maakte bij een terugblik op 2020 bekend dat de MIVB zich in de bovenste middenmoot bevindt tegenover de andere netten in Europese steden. Toch had de gezondheidscrisis wel een invloed op de werking. Het aantal ritten daalde fors en er werd ook een aanzienlijk financieel verlies opgetekend.

door
Online redactie
Leestijd 2 min.

Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 daalde het aantal ritten op het MIVB-net tot wel 90% van het normale aantal. Sinds de tweede lockdown in oktober 2020 stabiliseert het aantal ritten zich rond de 50 tot 60% van de normale situatie. In vergelijking met andere Europese grootsteden bevindt de Brusselse MIVB zich in de bovenste middenmoot en doet het beter dan onder meer Londen, Stockholm, Lissabon, Berlijn en Boedapest.

46,1 miljoen kilometer afgelegd

Ondanks dat goede cijfer werden er wel heel wat minder ritten afgewerkt in 2020. In totaal registreerde de MIVB 244,2 miljoen ritten in 2020. Dat is een enorme daling van 42,9% ten opzichte van 2019, helemaal te wijten aan Covid-19. Het aantal kilometers dat werd afgelegd door de trams, bussen en metro’s bedroeg in 2020 46,1 miljoen kilometer. Dat is slechts een daling van 2 miljoen kilometer tegenover 2019. De MIVB zette nog steeds zoveel mogelijk voertuigen in om de dienstverlening te verzekeren en gaf omwille van de veiligheidsmaatregelen voorrang aan voertuigen met een grotere capaciteit.

De coronacrisis had logischerwijs ook financiële gevolgen. Er was een daling van 90 miljoen op vlak van verkeersopbrengsten zoals tickets en abonnementen en de vervoersmaatschappij zag haar uitgaven stijgen door de aankoop van beschermingsmateriaal (4 miljoen euro) en door de toename van het aantal poetsbeurten van voertuigen (23 miljoen euro). In totaal werden er in 2020 liefst 715.000 uren besteed aan het schoonmaken van voertuigen.

«Klanten weer overtuigen»

«Eén van de allereerste uitdagingen voor de MIVB wordt om de klanten die dat nog niet deden, ervan te overtuigen terug te keren naar onze lijnen», benadrukt CEO de Meeûs. «Om reizigers aan te trekken, moeten we het aanbod zo snel mogelijk blijven ontwikkelen, want de vraag blijft groot. We bieden in 2021 meer plaatsen aan op het netwerk in alle drie de modi.»

Voor de MIVB heeft de gezondheidscrisis tegelijkertijd het belang van het openbaar vervoer aangetoond. Er werd vorig jaar 337 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van het net en in extra voertuigen. Deze zomer verschijnen de eerste 11 van 43 nieuwe M7-metrostellen op de sporen. In de tweede helft van 2021 worden de eerste nieuwe TNG-trams verwacht, samen met 23 extra gelede hybride bussen. De MIVB zal vanaf de zomer ook een waterstofbus huren.