NMBS en Infrabel stellen vijftigtal stappen op voor stiptere treinen

Spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel hebben in totaal 46 maatregelen opgelijst die de stiptheid op het spoor op korte termijn zouden moeten verbeteren. De stiptheid op het spoor verslechterde vorig jaar tot 87,2%, het laagste niveau in vijf jaar.
door
Belga
Leestijd 2 min.

De spoorbedrijven en spoorvakbonden mochten in de Kamercommissie Infrastructuur meer uitleg komen geven over de verminderde stiptheid van de treinen. NMBS en Infrabel stelde daar een lijst van 46 maatregelen voor die voor minder vertragingen moet zorgen.

De NMBS heeft 21 punten in haar actieplan staan. Daarbij onder meer veel aandacht voor het eerste vertrek van de treinen. Want het percentage treinen dat op tijd vertrekt, is vorig jaar gestabiliseerd op 97%. "Een verdere verbetering is mogelijk door het ‘klaarmakingsproces' te vereenvoudigen en robuuster te maken", klinkt het.

Extra camera's

Bij Infrabel staan er 15 maatregelen in het actieplan. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld extra camera's installeren aan kritieke overwegen om sneller te kunnen ingrijpen bij incidenten en locomotieven uitrusten met systemen die problemen met de bovenleiding kunnen detecteren. In het kader van de huidige winterprik test Infrabel ook een product dat ijzelvorming op de bovenleidingen zou moeten tegengaan.

Daarnaast zijn er nog 10 gemeenschappelijke kortetermijnmaatregelen. Zo willen Infrabel en NMBS samen dringend de stiptheid aanpakken op twee Waalse assen: de zogenoemde "dorsale wallonne" en Binche-Turnhout. Ze zullen ook samen "robuustheidstests" uitvoeren om de impact van geplande werken in kaart te brengen. Naast de kortetermijnmaatregelen die beide spoorbedrijven opstelden, komt er een gemeenschappelijk ‘punctuality improvement program' voor de periode 2019-2022.

Strak budgettair kader

Ook de vakbonden reageerden op de stiptheid van het spoor. "Deze wordt negatief beïnvloed door besparingen, personeelstekort en verouderd materiaal. Geen enkele onderneming kan werken in zo'n strak budgettair kader. Het is onmogelijk nog betere prestaties te leveren met nog minder", vatte Pierre Lejeune van de socialistische spoorbond samen. Er werd gepleit om weer meer flexibiliteit in te bouwen, door bijvoorbeeld meer tijd te geven om de treinen klaar te maken, en om in voldoende hulpmiddelen te voorzien bij incidenten. De interne processen van NMBS en Infrabel en hun onderlinge samenwerking moeten beter, klonk het nog, en de staat moet voldoende investeren in het spoor.