Nieuwe tijden voor autobouwers op Autosalon Parijs

door
Belga
Leestijd 1 min.

De automobielsector bevindt zich op een keerpunt en autobouwers passen zich aan een nieuw tijdperk aan. Dat blijkt duidelijk op het autosalon van Parijs, dat van 1 tot 16 oktober plaatsvindt in de Lichtstad. De autosector is, na een dip tussen 2008 en 2013, opnieuw in goede doen. In Europa steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen sinds begin dit jaar met 8,1 procent, waarmee de volumes van 2007 bijna weer behaald zijn. Maar ondanks die goede cijfers wordt de plaats van de auto op lange termijn in de samenleving in vraag gesteld. Het dieselschandaal met de sjoemelsoftware bij de Duitse autobouwer Volkswagen, de klimaatopwarming en de wil van steeds meer steden om de auto uit het centrum te bannen, zijn maar enkele thema's die maken dat de constructeurs zichzelf moeten heruitvinden. Een aantal van hen gaf al aan te willen evolueren naar verleners van mobiele diensten, en ook de meest traditionele autobouwers werken naarstig aan een gamma van puur elektrische wagens en aan technologie die ervoor moet zorgen dat de auto autonoom en geconnecteerd kan functioneren.

In totaal tekent een 200-tal automerken present op het salon. Toch hebben zeven grote namen (Ford, Mazda, Volvo, Aston Martin, Lamborghini, Bentley en Alpine) afgehaakt, omdat ze het commerciële belang van het salon in twijfel trekken.

De editie 2016 van het autosalon van Parijs gaat door de terreurdreiging ook gepaard met fors versterkte veiligheidsmaatregelen. De vorige editie in 2014 lokte 1,25 miljoen bezoekers.

bron: Belga