Nieuwe campagne tegen spoorlopen richt zich op jongere mannen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Spoorwegbeheerder Infrabel en vervoersmaatschappij NMBS starten donderdag een nieuwe bewustmakingscampagne om mensen te waarschuwen voor de gevaren van spoorlopen. Omdat de meeste spoorlopers mannen tussen de 18 en 34 jaar zijn, richt de nieuwe tv-spot zich vooral op die doelgroep. De videoclip van de sensibiliseringscampagne "Je leven is een omweg waard" toont een jongeman die zich haast om op tijd op zijn afspraak te geraken. De hindernissen die hij daarbij moet nemen, weet hij telkens op een snelle en spectaculaire manier te overwinnen. Maar wanneer hij bij een spoorweg aankomt, kiest hij er toch voor om een veilige omweg te nemen. De spot zal tot en met 15 juli op televisie worden uitgezonden. Daarnaast wordt ook via sociale media en via de website loopnooitopdesporen.be campagne gevoerd.

Opvallend is dat de nieuwe tv-spot een pak minder hard is dan de videoclip van vorig jaar, die beelden van aangereden paspoppen bevatte. "Het is niet zo dat we van het idee van de harde campagnes zijn afgestapt. Uit een bevraging is zelfs gebleken dat het voor veel mensen gerust nog wat choquerender mag zijn", zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. "Maar we willen variëren in de manier waarop we onze boodschap brengen. Omdat uit onderzoek is gebleken dat spoorlopers meestal mannen tussen 18 en 34 jaar zijn, hebben we een campagne uitgewerkt die vooral op hen is gericht."

Het is al voor het derde jaar op rij dat een campagne tegen spoorlopen wordt opgestart. "Sensibiliseren is een werk van lange adem", verduidelijkt Baeken. "Kijk maar naar de Bob-campagne die jaar na jaar herhaald wordt. Wij hanteren hetzelfde principe, door telkens op dezelfde nagel te blijven kloppen."

bron: Belga